Tabellen
1. Bepaal het doel van het vak
|
2. Inventariseer de doelgroep
Algemene
doelgroepkenmerken |
|
|
|
gemiddelde
leeftijd |
|
|
verhouding
man vrouw |
|
|
gemiddeld
opleidingsniveau |
|
|
culturele
achtergrond |
|
|
taalbeheersing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grootte
van de doelgroep |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorkennis
en vaardigheden |
|
|
|
ICT-vaardigheden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Motivatie om te leren |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Attitude ten aanzien van leren met behulp van
ICT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Formuleer
leerdoelen en bepaal gedragsdomein
Leerdoel |
Gedragsdomein |
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
|
11.
|
|
12.
|
|
13.
|
|
14.
|
|
15.
|
|
16.
|
|
17.
|
|
18.
|
|
19.
|
|
20.
|
|
21.
|
|
22.
|
|
23.
|
|
24.
|
|
25.
|
|
4.
Selecteer leeractiviteiten
In
onderstaande tabel is voor elk gedragsdomein een aantal geschikte
leeractiviteiten weergegeven. Alle in de tabel weergegeven activiteiten zijn in
principe uitvoerbaar binnen een digitale leeromgeving. Voor activiteiten
waarachter echter ** staat, is binnen de digitale leeromgeving het gebruik van
streaming video veelal een vereiste.
Gedragsdomein |
Leeractiviteiten |
Aantekeningen: |
|
Kennis |
o lezing/hoorcollege/gastcollege
** |
o paneldiscussie |
|
|
o (video)film |
o discussie
nav leerstof |
|
|
o debat |
o lezen |
|
|
o (groeps)interview |
o voor/ tussentijdse toets |
|
|
o symposium ** |
o mondeling/ schriftelijk tentamen |
|
|
o presentatie ** |
o schrijven van een essay |
|
|
o peer assesment |
o |
|
|
o |
o |
|
|
|
|
|
Inzicht |
o lezing/hoorcollege/gastcollege ** |
o casestudies |
|
|
o demonstratie ** |
o spel |
|
|
o socratisch leergesprek |
o voor/ tussentijdse toets |
|
|
o probleemoplossende discussie |
o mondeling/ schriftelijk tentamen |
|
|
o peer assesment |
o |
|
|
o |
o |
|
|
|
|
|
Vaardigheden |
o rollenspel |
o werkcollege |
|
|
o spel |
o practicum |
|
|
o oefening |
o voor/ tussentijdse toets |
|
|
o demonstratie |
o mondeling/ schriftelijk tentamen |
|
|
o schrijven van een essay |
o peer assesment |
|
|
o |
o |
|
|
|
|
|
Attitude |
o uitwisselen van ervaringen |
o spel |
|
|
o groepsgerichte discussie |
o groepsopdracht |
|
|
o rollenspel |
o observatie |
|
|
o casestudies |
o (groeps)interview |
|
|
o |
o |
|
|
|
|
|
Waarden |
o (video)film |
o uitwisselen van ervaringen |
|
|
o lezing ** |
o rollenspel |
|
|
o debat |
o groepsopdracht |
|
|
o dialoog |
o |
|
|
o |
o |
|
|
|
|
|
Interesse |
o (video)film |
o excursie |
|
|
o demonstratie |
o gastcollege ** |
|
|
o informatie-uitwisseling |
o tentoonstellingen |
|
|
o |
o |
|
5. Selecteer leermiddelen
De in
de tabel weergegeven leermiddelen kunnen allemaal in een digitale leeromgeving
geplaatst worden.
Leermiddel |
Gebruik en voordelen |
Aantekeningen |
o teksten/ artikelen/
cases |
studenten kunnen (essentiële) leerstof doorlezen |
|
|
|
|
o PowerPoint
presentaties/ collegeaantekeningen |
studenten kunnen de leerstof die in een college behandeld is nogmaals
doornemen; adresseert verschillende leerstijlen |
|
|
|
|
o grafieken/
staafdiagrammen/ spreadsheets e.d. |
adresseert verschillende leerstijlen; bevordert actief leren |
|
|
|
|
o illustraties/ foto’s |
trekt de aandacht en wekt interesse; adresseert verschillende leerstijlen |
|
|
|
|
o audio/ videobestanden/
animaties |
trekt de aandacht en wekt interesse; hoge betrokkenheidfactor; brengt het
vak tot leven; adresseert verschillende leerstijlen |
|
|
|
|
o
discussieplatform/ chat/ whiteboard |
docent-student en student-student interactie; biedt verschillende
perspectieven op de leerstof en bevordert actief leren (bijvoorbeeld door gemodereerde discussies, doordachte
debatvoering, peer review) |
|
|
|
|
o glossarium |
geeft een overzicht en uitleg van de belangrijkste concepten in het vak;
bevordert actief leren; adresseert verschillende leerstijlen |
|
|
|
|
o (externe)
internetpagina’s |
rijk aan informatie; bevordert actief leren |
|
|
|
|
o
zelfinstructiemateriaal (handleidingen/ cd-rom’s) |
studenten kunnen in hun eigen tempo het leermateriaal doornemen;
adresseert verschillende leerstijlen; bevordert actief leren |
|
|
|
|
o opdrachten/ oefeningen |
bevordert actief leren |
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
6. Selecteer organisatie -en communicatiemiddelen
De in
de tabel weergegeven middelen behoren veelal tot de standaardmogelijkheden van
een digitale leeromgeving.
Organisatie –en communicatiemiddel |
Gebruik en voordelen |
Aantekeningen |
o studiehandleiding |
laat studenten weten hoe het vak is
georganiseerd en wat er van ze verwacht wordt |
|
|
|
|
o aankondigingen |
plaatsen van nieuws en mededelingen rondom de organisatie van het vak |
|
|
|
|
o e-mail |
docent-student en student-student interactie
(bijvoorbeeld herinneringen aan geplande activiteiten en deadlines;
persoonlijke aanmoediging; feedback) |
|
|
|
|
o (digitaal) rooster |
overzicht van
activiteiten en deadlines; herinneringen; indien digitaal: plaatsen van
hyperlinks en/of attachments; printbaar; doorzoekbaar |
|
|
|
|
o homepage docenten/ studenten |
maakt het vak
persoonlijker; draagt bij aan het ontstaan van een groepsgevoel |
|
|
|
|
o
discussieplatform/ chat/ whiteboard |
docent-student en student-student interactie (bijvoorbeeld groepswerk, brainstorming, virtueel
spreekuur, feedback, vragen stellen) |
|
|
|
|
o survey |
geeft studenten de mogelijkheid (anoniem) hun mening te uiten; geeft de
docent feedback over hoe studenten het vak ervaren) |
|
|
|
|
o groepspagina’s |
besloten ruimte voor
documentuitwisseling, chat en
discussie, eventueel ook voor feedback van de docent op de voortgang
van de groep |
|
|
|
|
o (digitaal) archief |
opslag van communicatie, documentatie, gemaakte opdrachten e.d. |
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
Vul
onder Activiteiten en middelen de in stap 4 geselecteerde
leeractiviteiten en de in stap 6 geselecteerde organisatie –en
communicatiemiddelen in. Geef vervolgens onder Ondersteuning door DLO
aan op welke manier de DLO deze activiteiten/ middelen gaat ondersteunen. Geef
in de kolom Benodigde DLO-functie(s) een opsomming van de functies in de
DLO waar je voor de ondersteuning gebruik van moet maken. Geef in de laatste
kolom tenslotte aan waar deze functies zich in de digitale leeromgeving
bevinden.
Activiteiten en middelen |
Ondersteuning door DLO |
Benodigde DLO-functie(s) |
Bevindt zich in |
|
Leeractiviteit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VOORBEELD: Paneldiscussie |
Studenten leveren stellingen in op het discussieplatform en gaan daar
o.l.v. de docent over discussiëren in de chatroom |
Chat Discussieplatform |
Communication |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organisatie –en communicatiemiddel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VOORBEELD: Groepspagina’s |
Iedere practicumgroep krijgt een eigen werkplaats die toegankelijk (maar
niet te bewerken is) voor medestudenten |
Group Pages |
Communication |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Bepaal
de informatiestructuur
Vul
onder Leermiddelen/ overige informatie de in stap 5 geselecteerde
leermiddelen en eventuele overige informatie die via de digitale leeromgeving
zal worden aangeboden. Geef in de kolom Bestandsnaam van elk leermiddel
een opsomming van de bestanden die je als leermiddel wilt gebruiken. Koppel in
de kolom Titel een eenduidige naam aan de bestanden, zodat studenten de
door hen gewenste informatie eenvoudig kunnen vinden. Bepaal in de kolom Folder
onder welke naam de bestanden gegroepeerd kunnen worden. Geef in de laatste
kolom tenslotte aan waar in de leeromgeving je de folders met de daarbijbehorende
bestanden wilt plaatsen.
Leermiddelen/ overige informatie |
Bestandsnaam |
Titel |
Folder |
Bevindt zich in |
|
|
|
|
|
|
|
VOORBEELD: |
|
|
|
|
|
|
Teksten/ artikelen/ cases |
management.pdf |
Effective management |
Artikelen |
Course Documents |
|
Opdrachten/ oefeningen |
opdr1.doc |
Opdracht 1 |
Individuele opdrachten |
Assignments |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Maak de digitale leeromgeving klaar voor gebruik