Auteur(s): Sylvia Walsarie Wolff Organisatie(s): TU Delft, sectie EduTec

Tips en ideeƫn om colleges virtueel voor te bereiden met studenten, zodat in de colleges op een zinvolle en interactieve manier met de studenten kan worden gewerkt om de leerdoelen te bereiken.

Voorbeeld uit de praktijk

Op de TU Delft is het keuzevak ‘E-learning in Corporations’ ontwikkeld waarin actieve deelname van de studenten erg belangrijk gevonden wordt. Het vak wordt niet afgesloten met een tentamen of andere toets, maar de studenten worden beoordeeld op een groepsopdracht (50%, waarbij de kwaliteit van het eindproduct en de groepsdynamiek worden beoordeeld), een individueel reflectief essay (30%) en de mate waarin zij zinvolle bijdragen leveren aan elkaar en de leeromgeving (20%). Om de studenten te helpen voor de colleges vast na te denken over een onderwerp, worden voorafgaand aan sommige colleges opdrachten gegeven. Een van die opdrachten was om een aantal voorbeelden van on-line cursussen te bekijken, om vervolgens een reactie te geven op de stelling
‘On-line cursussen kunnen concurreren met F2F cursussen’. Om de discussie in het college te bevorderen, zijn opvallende uitspraken van studenten op een sheet gezet en werd gevraagd of de betreffende student een toelichting kon geven en vervolgens of de anderen het ermee eens waren. Dit werkte erg goed: er ontstonden levendige discussies en doordat de docent de discussie leidde, kon men gezamenlijk tot nieuwe inzichten komen.

Hiernaast een voorbeeld van een discussie met een expert voorafgaand aan een college. Studenten hebben de opdracht gekregen om te reageren op een stelling van een expert ter voorbereiding op het college.

Doel

Docenten suggesties geven over hoe tijdens colleges gericht van gedachten kan worden gewisseld over een onderwerp, door studenten vooraf online te laten reageren op een onderwerp.

Wanneer te gebruiken

Deze virtuele voorbereiding kan gebruikt worden door docenten, die willen dat de studenten voorafgaand aan een college nadenken over een bepaald onderwerp om hier zinvolle dingen over te kunnen zeggen tijdens het college. Hierdoor kunnen alle studenten bij de discussie tijdens het college worden betrokken.
De virtuele voorbereiding is ook relevant voor studenten die een deeltijdopleiding volgen en niet vaak colleges kunnen volgen.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Zorg ervoor, dat de studenten voldoende informatie over het onderwerp kunnen vinden, hetzij in de digitale leeromgeving, hetzij op het internet (geef URL’s)
  • Geef een concrete opdracht; zorg ervoor dat studenten precies weten wat van hen wordt verwacht
  • Geef een duidelijke deadline en stimuleer studenten zoveel mogelijk om zich aan deze deadline te houden
  • Zet opvallende uitspraken van studenten op Powerpoint sheets en documenteer goed voor jezelf welke student wat heeft beweerd
  • Vraag op de uitspraken toelichting van de betrokken student en vraag of andere studenten het ermee eens zijn en waarom (niet).
  • Plan dit discussie gedeelte van het college goed en houd de tijd in de gaten.
  • Hou goed de rode draad van de discussie in de gaten en kap zijpaden af.
Geplaatst op 08-04-2003 in Online samenwerken door adminComments Off on Colleges virtueel voorbereiden met studenten

Reageren is niet mogelijk.