Auteur(s): Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen

Online cursussen kunnen voor studenten met een motorische beperking de toegankelijkheid van onderwijs vergroten. Er moet dan wel aan een aantal randvoorwaarden zijn voldaan.

Voorbeeld uit de praktijk

Esther is door een auto-ongeluk meervoudig gehandicapt. Zij zit in een rolstoel en kan slechts haar rechterhand minimaal bewegen. Over het algemeen kan zij hoor- en werkcolleges prima volgen, omdat haar gehoor en zicht prima zijn. Zij maakt gebruik van speciale computerapparatuur om teksten te typen. Over het algemeen lukt het haar prima om teksten die docenten aanbieden in de digitale leeromgeving te lezen en kan ze ook goed communiceren via e-mail en de digitale leeromgeving. EĆ©n docent bleek in zijn documenten eindnoten te gebruiken waarbij gebruik werd gemaakt van links. Die links bleken voor Esther te klein, omdat zij niet heel nauwkeurig de muis kan besturen. De docent heeft de links derhalve aangepast en langer gemaakt waardoor Esther ze wel makkelijk kan aanklikken. Een half jaar na het begin van haar studie is Esther voor operaties langdurig in het ziekenhuis opgenomen geweest. Door de digitale leeromgeving en e-mail konden docenten haar toch materiaal aanbieden en met haar communiceren, waardoor ze, weliswaar vertraagd, toch verder kon studeren tijdens de ziekenhuisopname en bovendien kom communiceren met medestudenten. Er is geprobeerd om via videoconferencing haar ook hoorcolleges te laten volgen in het ziekenhuis, maar dat lukte destijds nog niet door de te smalle bandbreedte.

Andere ervaringen bij dit IDEE worden zeer op prijs gesteld.

Doel

De docent kan in een online course rekening houden met studenten met motorische beperkingen.

Wanneer te gebruiken

In principe altijd, omdat het altijd kan voorkomen dat er een student met motorische beperking in uw groep komt. Het is vrij eenvoudig om van tevoren hiermee rekening te houden. Dat achteraf doen kost bijna altijd meer tijd.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Bied teksten, artikelen en sheets zoveel mogelijk aan via de digitale leeromgeving. Studenten met een motorische beperking kunnen veelal minder vaak naar college komen en hebben er baat bij als leermateriaal digitaal wordt aangeboden.
  2. Bied de mogelijkheid om communicatie digitaal te laten verlopen, wanneer een student weinig op college kan komen. Dat kan via e-mail, maar praktischer is om communicatie via een discussieforum te laten verlopen (mits uiteraard er geen vertrouwelijke mededelingen tussen zitten). Voordeel daarvan is dat ook andere studenten daarvan kunnen profiteren of zelfs een bijdrage kunnen leveren.
Tips
  • Maak gebruik van peer review via een discussieforum zodat studenten elkaars producten kunnen becommentariĆ«ren.
  • Maak gebruik van een FAQ (frequently asked questions) om studenten te informeren. Eventueel kunnen studenten die FAQ zelf maken en aanvullen.
  • Bij afstandsonderwijs, als de student weinig op college kan komen, is videoconferencing een zinvolle mogelijkheid.
  • Maak in teksten voor het web of documenten links niet te klein. Te denken valt bijvoorbeeld aan kleine icoontjes zoals een envelopje voor e-mail. Deze
    kleine links kunnen voor problemen zorgen voor mensen die geen hele precieze bewegingen kunnen maken.

Zie ook

www.drempelsweg.nl
SURF (2004). Digitaal onderwijs zonder drempels. Utrecht: SURF

Geplaatst op 17-12-2004 in Algemene aandachtspunten door adminComments Off on Rekening houden met motorische beperkingen

Reageren is niet mogelijk.