Auteur(s): Annemiek Wieland Organisatie(s): Risbo

Dit IDEE geeft aan hoe je als moderator een chatsessie efficiƫnt en effectief kan laten verlopen.

Voorbeeld uit de praktijk

Chatsessies kunnen in het onderwijs voor uiteenlopende doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor een on line spreekuur waarin studenten vragen aan een docent kunnen stellen (zie Hoe organiseer je een on line spreekuur via de chat? of voor een gastcollege van/interview met een expert die niet lijfelijk bij het onderwijs aanwezig kan zijn (zie Hoe schakel je experts op afstand in middels een chatsessie? of voor een rollenspel waarin studenten zich kunnen inleven in een bepaalde situatie en persoon (zie Hoe ontwerp je een rollenspel in de chat?, enz.)

Dit IDEE is gebaseerd op een training voor onderwijskundigen. In een chatsessie konden de deelnemers ervaring opdoen met het modereren van / deelnemen in een online discussie via chat. De opdracht voor de chatsessie was gezamenlijk een goede stelling te formuleren waar de groep op een later tijdstip via een elektronisch discussieplatform over moest gaan discussiƫren. Na afloop van de training werd de deelnemers gevraagd te reflecteren op de praktische bruikbaarheid van chat als medium voor het voeren van een discussie in vergelijking met een face-to-face discussie en een discussie via een discussieplatform. Hun ervaringen en suggesties zijn verwerkt in dit IDEE. Hoewel de deelnemers van mening waren dat chatten niet echt geschikt is om diepgaande discussies te voeren, vinden zij de chat wel een goed middel om in een kleine groep concrete zaken af te stemmen (knopen doorhakken, afspraken maken). Daarnaast is gebleken dat bij elke chatsessie (onafhankelijk van het doel van een chatsessie) het aanstellen van een moderator/gespreksleider noodzakelijk is om te voorkomen dat de sessie een chaos wordt. In de bijlage zijn delen van een chatsessie opgenomen, waarbij aangegeven is wat de moderator goed doet / beter had kunnen doen.

Doel

Dit IDEE geeft aan hoe je er voor kan zorgen dat een conversatie via chat effectief en efficiƫnt verloopt.

Wanneer te gebruiken

  • Bij kleine groepen studenten (5/6).
  • Wanneer je studenten iets wilt laten bespreken, wilt laten brainstormen, vragen wil laten stellen, terwijl dit face-to-face niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege de afstand.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  • Wijs een moderator aan (kan zowel een docent als een student zijn). De moderator zal het gesprek via chat leiden.
  • Zorg ervoor dat zowel de deelnemers als de moderator voorafgaand aan de chatsessie bekend zijn met het medium door hen bijvoorbeeld een handleiding en/of een verkenningsopdracht te geven.
  • Laat zowel deelnemers als de moderator voorafgaand aan de chatsessie de werking van de chat testen
  • Plan een chatsessie van Ć©Ć©n tot anderhalf uur.
  • Stel de deelnemers op de hoogte van het tijdstip en het doel van de chatsessie.
Tips
  • Wanneer de moderator niet snel kan typen en van te voren al weet wat hij wil zeggen, kan hij een aantal teksten alvast ‘voortypen’. Tijdens de chatsessie hoeft hij deze dan enkel op de juiste momenten te copiĆ«ren en te plakken.
  • Om te voorkomen dat iedereen door elkaar heen gaat chatten en dat de chatsessie chaotisch wordt, is het zeer belangrijk dat deze goed gestructureerd wordt. Bedenk dus ruim van tevoren op welke manier de moderator dit aan moet pakken. Onder ‘Het gebruik’ worden voorbeelden gegeven van hoe de moderator structuur aan kan brengen in de chatsessie.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Begroet iedereen bij binnenkomst in de chatruimte en laat iedereen weten dat de sessie gaat beginnen.
  • Informeer de deelnemers over de werkwijze die gehanteerd wordt.
  • Geef van tevoren aan met welke steekwoorden je wat bedoelt. Dus een iets uitgebreidere uitleg van woorden als stop/wacht/… vooraf verduidelijken.
  • Geef expliciet aan van wie je een reactie verwacht.
  • Laat de deelnemers expliciet weten waarop of op wie ze moeten reageren.
  • CreĆ«er sfeer en probeer iedereen bij de chatsessie te betrekken door deelnemers persoonlijk aan te moedigen een reactie te geven.
  • Spoor deelnemers aan om argumentatief te zijn (en niet slechts opiniĆ«rend). Geef deelnemers de tijd voor het typen van reacties.
  • Geef geregeld een stopteken om een samenvatting te kunnen geven en check of die klopt bij de deelnemers.
  • Wanneer iemand even niet zichtbaar is in de chat, weet je niet of dat hij even van zijn werkplek weg is, of dat hij aan het denken is of dat hij op dat moment bezig is zijn bijdrage aan de discussie in te typen. Laat deelnemers daarom expliciet vermelden wanneer ze wat langer de tijd nodig hebben om na te denken of wanneer ze even van hun werkplek weg moeten, zodat niet iedereen op elkaar zit te wachten.
  • Vraag, wegens het gebrek aan non-verbale communicatie, de deelnemers hun reactie zo duidelijk mogelijk te formuleren en verzoek hen te letten op hun taalgebruik.
  • Stel je als moderator neutraal op en lever objectieve bijdragen.
  • Breng de deelnemers weer terug naar het gespreksonderwerp wanneer ze hier van afdwalen
  • Werk naar een consensus/conclusie/afronding toe.
  • Laat iedereen weten wanneer de chatsessie afgelopen is en kondig het aan wanneer je de chatruimte gaat verlaten.

Randvoorwaarden

Er moet een chatfaciliteit voorhanden zijn.

Bijlagen

richtlijnen-voor-het-ordelijk-laten-verlopen-van-een-chatsessie

Zie ook

Welke afspraken kun je maken om een chatsessie ordelijk en overzichtelijk te laten verlopen? (Chatetiquette)

Geplaatst op 21-01-2003 in Online werkvormen door adminComments Off on Tips voor een effectieve chatsessie

Reageren is niet mogelijk.