Auteur(s): Annemiek Wieland Organisatie(s): Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam

Dit IDEE beschrijft op welke manier docenten met behulp van chat een online spreekuur kunnen houden waarin studenten direct antwoord krijgen op vragen die ze hebben ten aanzien van de leerstof.

Voorbeeld uit de praktijk

Een docent van het D1 vak ‘Beleidsprocessen’ aan de faculteit Sociale Wetenschappen (Erasmus Universiteit Rotterdam) organiseerde in de aanloop naar het tentamen vier chatsessies met studenten over de tentamenstof. Gepland waren 2 bijeenkomsten van 1 uur en 2 van anderhalf uur. Door de belangstelling van de studenten liepen de bijeenkomsten in de regel uit (met name de bijeenkomst tijdens de avond voor het tentamen). De docent beschreef zijn ervaringen met het gebruik van Blackboard als volgt:
“De boeiendste ervaring deed ik op bij het chatten. Hoeveel studenten hieraan hebben meegedaan, kan ik niet geheel naar waarheid vertellen, aangezien mij niet bekend is of studenten kunnen meelezen zonder zich bekend te maken (uit het aantal bits maakte ik wel op dat er (veel) meer studenten participeerden dan zich op ‘the floor’ hadden gemeld. Studenten bleken na afloop van de chatsessies (zeer) tevreden. Zij waardeerden het zeer dat ze deze ruime mogelijkheid kregen om vragen over de tentamenstof te stellen. Zelf was ik in ieder geval bijzonder verrast door de geweldige feedback die ik hierdoor op het college en op de literatuur kreeg. Chatten is blijkbaar zo laagdrempelig dat studenten veel meer durven te vragen dan tijdens een werkcollege (het chatten gebeurt overigens niet anoniem, aangezien een ieder zich onder zijn eigen naam bekend moet maken). In ieder geval heb ik twintig jaar college geven nimmer zo’n goede feedback gehad. Zo kwam ik na twee chatsessies tot de conclusie dat mijn collegedictaat op enkele plaatsen echt aanvulling en verduidelijking behoefte (‘Waarom stellen ze toch steeds die ene vraag…?’). Een week voor het tentamen heb ik derhalve een uitgebreidere en aangepaste versie van mijn collegedictaat via Blackboard ter beschikking gesteld (en daarvan de studenten per e-mail op de hoogte gebracht).”

Doel

De docent kan online en op een interactieve manier vragen beantwoorden die studenten hebben over de leerstof.

Wanneer te gebruiken

  • Wanneer er weinig contactmomenten zijn.
  • In een periode waarin studenten behoefte hebben aan extra verduidelijking van de leerstof (bijvoorbeeld vlak voor een tentamen).

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Stel studenten op de hoogte van het doel en de tijdstippen van de virtuele spreekuren.
  • Groet iedereen bij binnenkomst in de chatruimte en laat iedereen weten dat de sessie gaat beginnen.
  • Leg kort uit hoe de sessie in zijn werk gaat.
  • Probeer kort en krachtig antwoord te geven op vragen van studenten.
  • Vraag na het geven van antwoord aan de student die de vraag stelde of de vraag zo voldoende beantwoord is. Vraag ook aan de andere studenten of iedereen het begrepen heeft. Ga daarna verder met de volgende vraag.
  • Kondig aan het einde van de sessie aan dat het online spreekuur is afgelopen en laat iedereen weten dat je de chatruimte verlaat.

Tips
  • Plan spreekuren van Ć©Ć©n tot anderhalf uur.
  • Laat studenten op een gestructureerde manier (niet allemaal door elkaar) vragen stellen. Op die manier houd je het online spreekuur voor iedereen overzichtelijk.

Randvoorwaarden

  • Zowel de docent als de studenten moeten toegang tot Internet hebben.
  • Er moet een chat-programma voorhanden zijn.

Zie ook

Welke afspraken kun je maken om een chatsessie ordelijk en overzichtelijk te laten verlopen? (Chat etiquette)

Geplaatst op 21-05-2002 in Online begeleiden door adminComments Off on Online spreekuur via chat

Reageren is niet mogelijk.