Auteur(s): Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen

Mentor/tutorgroepen komen over het algemeen veelvuldig bij elkaar. Toch kun je als tutor/mentor zinvol gebruik maken van een DLO.

Voorbeeld uit de praktijk

Bij de faculteit geneeskunde en bij de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen wordt (net als trouwens op veel andere plaatsen) gebruik gemaakt van een DLO bij het begeleiden van studenten in een mentor/tutorgroep. De tutor heeft dankzij de DLO beter zicht op wat er in de groep gebeurt doordat bij voorbeeld verslagen (notulen) en andere documenten van de groep worden gearchiveerd. Het monitoren van het groepsproces wordt daardoor inzichtelijker. Voordeel van het opslaan van de notulen is bijvoorbeeld dat voorafgaand aan de bijeenkomsten een ieder toegang heeft tot die notulen.

Doel

De tutor/mentor docent kan een DLO inzetten voor het begeleiden van een mentor/tutorgroep.

Wanneer te gebruiken

Wanneer er sprake is van mentor/tutorgroepen.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Geef de groep toegang tot een eigen cursus, groep of andersoortige ruimte, afhankelijk van de gebruikte DLO. Houd er daarbij rekening mee of de gegevens die in die ‘ruimte’ worden geplaatst vertrouwelijk kunnen zijn en dus afsluitbaar moet kunnen zijn voor alleen de groep.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  1. Geef de groep opdracht om notulen van bijeenkomsten in de DLO te plaatsen ruim voor de volgende bijeenkomst. Zo kan iedereen zien wat er is afgesproken, inclusief de docent.
  2. Laat studenten producten inleveren in de DLO (bijvoorbeeld in een discussiegroep), zodat studenten elkaars producten kunnen zien en uw feedback daarop. Het is ook mogelijk om studenten elkaar feedback te laten geven (peer review: zie Hoe organiseer je peer review via een discussieforum?).
  3. Laat studenten regelmatig (dagelijks, wekelijks, afhankelijk van de intensiteit van de activiteiten) een update geven van hun werkzaamheden. Bijvoorbeeld in een discussiegroep waar u een nieuwe discussie start met als titel ‘update 12 november 2004’ en elke student daar de stand van zaken als reply geeft. Zie ook:
    Hoe kun je op afstand het samenwerkingsproces van studenten monitoren?
  4. Spreek vaste tijden af voor een chatuurtje waarbij studenten de stand van zaken kunnen uitwisselen of zonodig stoom kunnen afblazen (bijvoorbeeld bij stages op afstand). Zie bijvoorbeeld Hoe organiseer je een online spreekuur via chat? en Hoe kun je een chatsessie efficiƫnt en effectief laten verlopen? Ga na of het wenselijk is om daar zelf bij aanwezig te zijn (soms kan de aanwezigheid van een docent voor studenten belemmerend zijn, soms stimulerend) en of het wenselijk is om de chat op te slaan voor later gebruik (bijvoorbeeld om na te gaan of iedereen even goed meedoet, of er iemand in de problemen zit en dergelijke).
  5. Maak zonodig in een discussiegroep een discussie ‘vraag het Mona’ (of zo’n soort titel) waar studenten elkaar of aan de docent tips/steun kunnen vragen.

Tips
  • Als de groep slechts sporadisch bijeenkomen of elkaar nog niet kennen
    is het aardig wanneer studenten een persoonlijke pagina maken binnen de DLO met een foto en wat meer over zichzelf vertellen (zie ook Welke ijsbrekers kun je inzetten om studenten elkaar online te laten leren kennen?).
  • Evalueer na een aantal maanden of op een vast spreekuur het groepsproces: hoe gaat het in de groep, hoe zijn de onderlinge verhoudingen, wie draagt wat bij, wat kan er beter? Gebruik bij deze evaluatie de discussies en verslagen in de DLO.
Geplaatst op 13-10-2004 in Online begeleiden door adminComments Off on Digitale leeromgeving voor tutor/mentor

Reageren is niet mogelijk.