Auteur(s): Jan Folkert Deinum, Gert-Jan Verheij Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen, Eccoo/UCLO

Door afspraken te maken over de invulling van een digitale leeromgeving kunnen studenten sneller inzicht krijgen wat in welk studieonderdeel waar te vinden is.

Voorbeeld uit de praktijk

De faculteit medische wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen heeft een aantal afspraken gemaakt over de vormgeving van de digitale leeromgeving. Zo zijn er regels over het kleurgebruik in de digitale cursussen (elk studiejaar heeft een eigen kleur) en over welk type document (denk aan een studiehandleiding) onder welke knop hoort te staan.

Doel

Hier wordt een overzicht gegeven van afspraken met betrekking tot het curriculumbreed inzetten van een digitale leeromgeving, met als doel gebruikers (docenten en studenten) duidelijkheid te geven over wat waar in de digitale leeromgeving is te vinden of geplaatst moet worden.

Wanneer te gebruiken

Als meerdere vakken binnen het curriculum gebruik maken van Ć©Ć©n digitale leeromgeving.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

Afspraken zijn te maken over:

  1. Kleurgebruik (bijvoorbeeld elk trimester heeft een eigen kleur knoppen, achtergrond o.i.d).
  2. Logogebruik.
  3. De invulling van de knoppen.
  4. Vaste namen aan knoppen.
  5. Knoppen die niet worden gebruikt altijd uitzetten.
  6. Wanneer cursussen of elementen uit cursussen worden gearchiveerd en hoe die archivering plaatsvindt.
  7. Hoeveel tijd voor aanvang van de cursus de digitale leeromgeving beschikbaar is.
  8. Welke bestandsformaten wel en niet gebruikt worden (denk aan MS-Word, PDF, Excel, Html, Zip enz.)
  9. De maximale omvang van documenten in de digitale leeromgeving in verband met het thuis downloaden.
  10. Versiebeheer in discussies en van documenten. Het is bijvoorbeeld aan te bevelen met versienummers te werken (of data), i.p.v. termen als ‘aangepaste’ of ‘nieuwe’ versie.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Maak Ć©Ć©n persoon verantwoordelijk voor de eindredactie van de cursus binnen bijvoorbeeld een semester van een leerjaar. Zo kan bijvoorbeeld voorkomen worden dat studenten worden geconfronteerd met een te grote hoeveelheid mededelingen of met oude mededelingen.
  • Evalueer regelmatig het nakomen van de afspraken.
Geplaatst op 15-04-2002 in Algemene aandachtspunten door adminComments Off on Een digitale leeromgeving curriculumbreed inzetten

Reageren is niet mogelijk.