Auteur(s): Jan Folkert Deinum, Gert-Jan Verheij Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen, Eccoo/UCLO
Wanneer te gebruiken
Aandachtspunten bij de voorbereiding
Met chat kun je rollenspellen doen. Dat kan een voordeel zijn als Ć©Ć©n of meer deelnemers zich op afstand bevinden en als de deelnemers rustig moeten kunnen nadenken over hun bijdrage.
Doel
Het kunnen ontwerpen van rollenspelen die met behulp van chat (synchrone communicatie) kunnen worden uitgevoerd.
Wanneer te gebruiken
- Bij het oefenen van sociale of gespreksvaardigheden
- Als gespreksanalyse na afloop van het gesprek gevraagd wordt
- Om rollen te oefenen (bijvoorbeeld rechter en advocaat, arts en patiƫnt)
- Voorafgaand aan ‘fysiek’ rollenspel
Aandachtspunten bij de voorbereiding
- Beschrijf de leerdoelen van de opdracht.
- Beschrijf de instructie voor de opdracht (beschrijving van verschillende cases, verschillende contexten per deelnemer, achtergrondinformatie, gerichte opdrachten bij een rol).
- Beschrijf de verschillende rollen (bijvoorbeeld: rechter, advocaat, getuige, officier en observant) en zonodig bijbehorende houdingen/gedrag e.d.
- Beschrijf het gewenste resultaat.
- Beschrijf de tijdsduur van het rollenspel.
- Beschrijf hoe de gesprekken zullen worden nabesproken.
- Maak groepen studenten waarbinnen de rollen worden verdeeld.
- Beschrijf de periode waarbinnen de groepen de rollen gespeeld moeten hebben.
- Geef duidelijke criteria voor een eventuele analyse van de gesprekken.
- Bespreek de ervaringen met de rollenspelen tijdens het college.
Aandachtspunten bij de uitvoering
- Bekijk geregeld de rollenspelen die al plaatsgevonden hebben om na te gaan of de opdracht bijstelling behoeft (met name wat betreft de rollen en daarbij horend gedrag).
Tip
Gebruik (een deel van) de teksten van de rollenspelen na afloop voor vervolgopdrachten.
Randvoorwaarden
- Er moet een chatfunctie (of IRC) beschikbaar zijn. Dit is in de meeste digitale leeromgevingen het geval.
- De chatlogs (de opslag van het hele gesprek) moeten achteraf terug te lezen zijn.