Auteur(s): Jan Folkert Deinumm, Gert-Jan Verheij Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen, Eccoo/UCLO
Er worden praktische handvatten geboden, bedoeld voor docenten die voor het eerst een digitale leeromgeving willen inzetten ter ondersteuning van hun onderwijs.
Doel
Hier worden handvatten gegeven aan docenten die voor het eerst een digitale leeromgeving willen inzetten ter ondersteuning van hun onderwijs.
Wanneer te gebruiken
Wanneer docenten voor het eerst hun onderwijs willen vorm geven met behulp van een digitale leeromgeving.
Aandachtspunten bij de voorbereiding
- Bepaal van tevoren hoeveel tijd u in het ontwerp wilt steken. De ervaring leert dat ontwerpen in een digitale leeromgeving meer tijd kosten dan van tevoren gedacht! Bij sommige instellingen is het mogelijk meer tijd of andere vormen van ondersteuning te krijgen voor ICT-aanpassingen van cursussen.
- Bekijk een aantal cursussen in een digitale leeromgeving om een idee te krijgen van de mogelijkheden.
- Kies de doelen die u wilt bereiken met het gebruik van de digitale leeromgeving. Kies niet te veel tegelijk (zie ook stap 1). Voorbeelden zijn:
- Studenten snel kunnen informeren over organisatorische zaken (announcement/nieuwsbericht, e-mail versturen naar studenten enz.)
- Logistieke processen (zoals het op bepaalde tijdstippen inleveren van producten door studenten, bijhouden van wat wel en niet is ingeleverd) verbeteren.
- Studenten met elkaar laten communiceren aan de hand van bijvoorbeeld een wekelijkse stelling.
- Studenten elkaar feedback laten geven op elkaars producten. Dit kan bijvoorbeeld via het discussieforum.
- Studenten laten samenwerken aan producten (via file exchange).
- Verwijzingen maken naar relevante websites.
- De digitale leeromgeving gebruiken om producten van studenten te ontvangen en te becommentariƫren.
- Power pointpresentaties beschikbaar maken voor studenten zodat die niet meer vooraf aan studenten hoeven worden uitgereikt.
- ?..
- Kijk op www.digitaledidactiek.nl of er bruikbare ideeƫn en tips zijn.
- Kijk bij collegae hoe die deze doelen hebben bewerkstelligd. Informeer bij de collega hoeveel tijd het ontwerp en de uitvoering kosten en om hoeveel studenten het gaat. Ga ook na hoeveel tijd het studenten kost om om te gaan met de digitale leeromgeving.
- Maak onderscheid tussen zaken die studentenassistenten kunnen doen (bijvoorbeeld bestaande sheets omzetten naar Power Point en in de digitale leeromgeving zetten, groepen aanmaken, verwijzingen naar relevante sites maken) en zaken die u perse zelf moet doen (stellingen bedenken voor een discussiegroep, maken van een FAQ, maken van nieuwe sheets).
Tips
- Begin bij voorkeur een kleine groep studenten (maximaal 50).
- Dingen om de eerste keer te laten:
- Het maken van en werken met subgroepen in een digitale leeromgeving vraagt wel erg veel tijd en is technisch en organisatorisch ingewikkeld.
- Beperk het e-mail verkeer tussen studenten en u ! Maak afspraken met studenten dat zij bijvoorbeeld vragen over de cursus via het discussieforum stellen en niet via e-mail. Zo hebben alle studenten toegang tot uw antwoord.
Aandachtspunten bij de uitvoering
- Maak het eerste college afspraken met studenten over het gebruik van de digitale leeromgeving. Zet deze afspraken ook in de digitale leeromgeving.
- Bezoek de digitale leeromgeving regelmatig (bijvoorbeeld dagelijks een kwartier) en bekijk of studenten meer informatie nodig hebben, of de discussie aangezwengeld moet worden enzovoort.
Tips
- Laat studenten merken dat u regelmatig op de site komt, middels announcements, reacties op vragen in de discussielijst enzovoort.
- Een nuttig eerste hulpmiddel in een digitale leeromgeving is een FAQ (lijst met veelvuldig gestelde vragen).
Randvoorwaarden
- U moet enige kennis en vaardigheden bezitten over het gebruik van de digitale leeromgeving (bijvoorbeeld door een basiscursus te volgen).
- Er moet uiteraard een cursusomgeving zijn in de digitale leeromgeving, studenten moeten toegang hebben tot de cursus en de docent moet de digitale cursus kunnen aanpassen.