Auteur(s): Gert-Jan Verheij, Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen

Laptops kunnen een nuttig hulpmiddel zijn in de klas en zijn vaak handiger dan gewone pc’s in een computerlokaal. Hoe kun je als opleiding laptops in je onderwijs inzetten?

Voorbeeld uit de praktijk

Bij economie en informatica van de Rijksuniversiteit Groningen zijn twee verrijdbare kasten aangeschaft met elk 16 laptops. Daarnaast is in de gebouwen een draadloos netwerk aangelegd. Docenten die zo nu en dan in hun college gebruik willen maken van computers kunnen de laptops “binnen laten rijden”. De ervaring leert dat het voordeel van deze laptops boven een computerlokaal is dat ze flexibeler in te zetten zijn op het moment dat het nodig is, dat studenten makkelijker kunnen samenwerken en dat de docent meer zicht heeft op wat er in het lokaal gebeurt.

Doel

Er zal informatie worden gegeven over de benodigdheden bij het gebruik van laptops in het onderwijs. Er wordt vanuit gegaan dat er laptops op het instituut aanwezig zijn.

Wanneer te gebruiken

  • Wanneer de instelling de beschikking heeft over laptops in een flight case (kar met laptops), zodat de docent niet afhankelijk is van een pc-lokaal en de starre opstelling van dat pc-lokaal.
  • Didactische inzet:
    • Wanneer (veelvuldig) afwisseling is gewenst tussen instructie en pc-gebruik (bijvoorbeeld bij het maken van een opdracht, individueel of in tweetallen).
    • Wanneer een bestaande pc-lokaal opstelling niet gewenst is.
    • Wanneer studenten in groepen moeten samenwerken en een pc moeten gebruiken.
    • Wanneer studenten producten gemaakt op de pc met elkaar moeten uitwisselen tijdens het college.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

Tip

Computers (laptops) leiden studenten al snel af. Het is daarom zinvol een strak tijdschema op te stellen en studenten duidelijk te maken hoeveel tijd zij mogen besteden aan de opdracht op de laptop. Dat kan bijvoorbeeld door een klok op de beamer te laten aflopen of met behulp van een kookwekker.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Neem tijdens het eerste college de tijd om het gebruik van laptops toe te lichten.
  • Maak afspraken over het gebruik van laptops: laptops zijn erg kwetsbaar in het gebruik. Geen eten en drinken nuttigen in het bijzijn van een laptop.
  • Vraag bij instructiemomenten waarbij de laptop niet gebruikt wordt, de kleppen dicht te doen.

Randvoorwaarden

  • Er moet een ondersteuningsmedewerker beschikbaar zijn, die kan helpen bij technische problemen, en zo mogelijk ook de laptops klaarzet voor gebruik en opruimt.
  • Er moet een draadloos netwerk beschikbaar zijn waarop de laptops kunnen inloggen. Let op: soms is een lokaal te ver van een access point in het draadloze netwerk. Dat leidt tot problemen met de netwerk- en/of internetverbinding. Probeer daarom altijd van tevoren uit of er een verbinding kan worden gemaakt.
  • Er moet een flight-case aanwezig zijn met voldoende laptops (een flight-case is een rijdende kist, waarin de laptops kunnen worden opgeborgen en opgeladen. Bovendien bevat een flight-case meestal een beamer en een laptop met aparte programmatuur voor de docent, zoals Net op School).
  • De benodigde applicaties moeten op de laptops zijn geïnstalleerd en getest.
  • Laat de laptops zo instellen dat, wanneer ze niet worden gebruikt, ze snel op standby gaan.

Achtergrondinformatie

De effecten van laptoponderwijs op het leerproces zijn vooralsnog niet groot. Het ligt meer voor de hand laptops in het onderwijs in te voeren vanuit organisatorisch perspectief (een klaslokaal met laptops hoeft bijvoorbeeld minder groot te zijn dan met gewone pc’s) dan vanuit leerperspectief.

Geplaatst op 08-07-2002 in Algemene aandachtspunten door adminComments Off on Een mobiel pc-lokaal organiseren

Reageren is niet mogelijk.