Auteur(s): Gerard Baars Organisatie(s): Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam

Gebruik van digitale leeromgeving om grote groepen studenten met elkaar te laten discussiƫren of feedback op elkaar te laten geven. Een organisatiemodel wordt gegeven om de interactie tussen (groepen) studenten vorm te geven.

Doel

De docent laten zien hoe de digitale leeromgeving kan worden ingezet om interactie (discussies, feedback geven) bij grote groepen studenten vorm te geven. Er wordt een organisatiemodel aangereikt.

Wanneer te gebruiken

In cursussen waarin veel studenten (meer dan 100 studenten) participeren en waarin het van belang is dat studenten onderling discussiƫren, feedback op elkaar geven, met elkaar debatteren.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Zorg ervoor dat je een algemene Blackboard module voor je vak krijgt.
    In deze module komt informatie over de cursus te staan die voor alle studenten relevant is.
  2. Zorg ervoor dat de docent (met schrijfrechten) wordt toegevoegd aan de algemene Blackboard-module.
  3. Zorg ervoor dat alle studenten worden toegevoegd aan de algemene Blackboard-module.
  4. Verdeel de grote groep studenten in kleinere groepen (maximaal 30) en zorg ervoor dat voor elke groep een Blackboard-module wordt aangemaakt. In deze Blackboard-module komt groepsspecifieke informatie.
  5. Zorg ervoor dat de docent (met schrijfrechten) wordt toegevoegd aan de groepsspecifieke Blackboard-modules.
  6. Zorg ervoor dat studenten worden toegevoegd aan de Blackboard-modules die specifiek voor de groepen studenten zijn aangemaakt.
Tips
  • Het begeleiden van (grote groepen) studenten bij interactieve werkvormen (bijvoorbeeld online discussies) kan veel tijd kosten. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van aio’s of student-assistenten die als begeleider of mentor optreden van een groep studenten kan de hoeveelheid tijd die een docent investeert, bespaard worden. Uiteraard moeten deze aio’s en/of student-assistenten ook aan de Blackboard-cursussen worden toegevoegd.
  • Zorg ervoor dat de begeleiders/ mentoren een algemene instructie krijgen hoe je beoordeelt, begeleidt, zodat je de kwaliteit in de gaten kunt houden.
  • Bij interactieve werkvormen is het interessant te kijken welke rol studenten kunnen spelen bij het modereren. Hierover zijn twee IDEE-en beschikbaar:
    – Studenten een online discussie laten modereren
    – Studenten elkaar feedback laten geven met een discussieplatform
  • De docent kan de studenten verdelen over de groepen of studenten kunnen zichzelf indelen in de groepen. Wanneer studenten zichzelf indelen, is er wellicht een online inschrijfsysteem op de instelling aanwezig waarmee de studenten zich kunnen inschrijven.

Aandachtspunten bij de uitvoering


1. Geef de algemene Blackboard-module vorm. Hierin kan de volgende informatie staan:
  • Een welkomstbericht, waarin de docent alle studenten verwelkomt bij de cursus.
  • De cursushandleiding met doelstellingen, rooster, verplichte literatuur, werkvormen.
  • Informatie over de co?rdinerend docent van het vak.
  • Inhoudelijke documenten (inclusief sheets) die voor alle studenten bestemd zijn.
  • Opdrachten die alle studenten moeten maken.
  • Links naar interessante internetsites die voor alle studenten relevant zijn.
2. Bepaal wie deze algemene module beheert. Is dat de docent of een student-assistent. De docent is altijd eindverantwoordelijk.

3. Geef de specifieke Blackboard-modulen vorm. Hierin kunnen de volgende zaken staan:
  • Mededeling voor een specifieke groep studenten.
  • Informatie over de docent/ mentor/ student-assistent van de groep.
  • Discussies die binnen de groep plaatsvinden.
  • Feedback die binnen de groep op elkaars producten wordt gegeven.
  • Opdrachten die specifiek voor de groep bedoeld zijn.
  • Inhoudelijke documenten die alleen voor de groep bestemd zijn.

4. Bepaal wie de Blackboard-modules van de groepen studenten beheert. Hiervoor kunnen student-assistenten of mentoren worden gebruikt.

5. Instrueer uw collega-docenten en/of mentoren en/of student-assistenten in het gebruik van de algemene Blackboard-module en de Blackboard-modules van de groepen.

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om online discussies binnen de groepen te gebruiken of studenten elkaar feedback te laten geven, dan moeten de begeleiders ook hierop geƃĀÆnstrueerd worden.


Tips
  • Geef begeleiders en studenten van een Blackboard-module een toelichting over het gebruik van de algemene module en de groepsspecifieke modules. Geef daarbij aan welke informatie wel en niet in de verschillende modules thuishoren.
  • Indien van toepassing: Geef begeleiders van de groepsspecifieke Blackboard-modules de IDEE?n over het begeleiden van online discussies en online feedback geven.
  • Geef de begeleiders aan hoe ze een goede afstemming kunnen maken tussen de activiteiten die online worden uitgevoerd en de activiteiten die face-to-face worden uitgevoerd.

Randvoorwaarden

  • Er moet een digitale leeromgeving aanwezig zijn.
  • Het moet mogelijk zijn om voor Ć©Ć©n cursus verschillende modules aan te maken.
  • De studenten moeten bij de juiste module worden toegevoegd en dit moet helder gecommuniceerd worden.

Achtergrondinformatie

In de bijlage staan concrete screendumps uit de algemene Blackboard-module en de Blackboard-modulen die voor de verschillende groepen studenten zijn aangemaakt.

Zie ook

Studenten elkaar feedback laten geven met een discussieplatform
Organiseren van online discussies met weinig studenten

Geplaatst op 07-10-2002 in Online samenwerken door adminComments Off on Interactie bij grote groepen studenten

Reageren is niet mogelijk.