Auteur(s): Sylvia Walsarie Wolff, Jan Folkert Deinum;Annemiek Wieland Organisatie(s): Edutec, Risbo, Universitair Onderwijscentrum Groningen (UOCG) RUG

In dit IDEE wordt beschreven welke middelen docenten kunnen inzetten om studenten op afstand gebruik te laten maken van kennis van experts en in welke situatie ze het beste voor bepaalde middelen kunnen kiezen.

Voorbeeld uit de praktijk

Op de TU Delft is een cursus ontwikkeld die
“Management van ICT-georiĆ«nteerde organisaties” heet. De expert, die in dit geval ook de docent is, is Prof. Wim Dik (voormalig CEO van KPN Telecom). Van Prof. Dik zijn videoclips gemaakt, waarin hij in maximaal 3 minuten een onderwerp kort behandelt. Het is de bedoeling, dat de studenten deze videoclips gebruiken, naast alles wat ze in de hoorcolleges hebben gehoord om virtueel te discussiĆ«ren over stellingen, die prof. Dik op Blackboard heeft geplaatst (zie ook het IDEE Organiseren van online discussies met veel studenten).
Deze aanpak krijgt een vervolg in een keuzevak “e-Learning in Corporations”, dat begin 2003 op de TU Delft zal worden gegeven. Voor die cursus worden zowel clips opgenomen van experts die een gastcollege geven in de cursus, als experts die geen college zullen geven.

De Universiteit Twente heeft bij het vak instructietechnologie een videoconferencing georganiseerd met de auteur van het boek dat bij het vak wordt gebruikt. Het boek is behandeld in een serie colleges. Aan het eind van de reeks colleges konden studenten vragen aan de auteur van het boek inleveren via de elektronische leeromgeving. Vervolgens konden studenten stemmen over de beste vraag. Zo ontstond een lijst van meest gewenste vragen aan de auteur. Tijdens de videoconferencing sessie stelden de studenten zelf hun gekozen vraag aan de auteur en konden daarover met die auteur discussiƫren. De auteur zat in de Verenigde Staten, de studenten in Nederland.

Doel

Docenten helpen bij het kiezen tussen middelen die kunnen worden ingezet om studenten op afstand gebruik te laten maken van kennis van experts die niet lijfelijk aanwezig kunnen zijn bij het onderwijs.

Wanneer te gebruiken

Als er behoefte is aan kennis van experts vanuit het veld of docenten die niet aan de eigen instelling zijn verbonden en die moeilijk een gastcollege kunnen verzorgen (vanwege tijdgebrek of omdat hij/zij erg ver weg woont/werkt).

Aandachtspunten bij de voorbereiding

Inhoudelijke experts kunnen uit veel hoeken komen (alumni, het eigen netwerk, bekende columnisten, directieleden van grote bedrijven, enz.) en kunnen op verschillende manieren ingeschakeld worden bij het onderwijs. Hieronder wordt een globale omschrijving gegeven van een aantal van die mogelijkheden. Een overzicht van de kenmerken van de diverse werkvormen is te vinden in de bijlage. Onderstaande werkvormen worden in andere IDEEĆ«n verder uitgewerkt.

  • Via videoconferencing. De expert is bereid op een afgesproken tijdstip en plaats een verhaal te vertellen voor de camera, terwijl de studenten op een andere locatie kijken. Wezenlijk onderdeel van videoconferencing is dat studenten altijd kunnen reageren op het verhaal van de expert, vragen kunnen stellen en in discussie kunnen gaan. Voordeel is dat de expert dingen kan laten zien terwijl hij zijn verhaal vertelt (denk bijvoorbeeld aan een arts die een bepaalde chirurgische handeling wil tonen). Nadeel is dat videoconferencing het nodige van de techniek vraagt en daardoor niet altijd eenvoudig te organiseren is.
  • Via een chatsessie. Chatten leent zich vooral goed voor situaties waarin studenten vragen kunnen stellen (bijvoorbeeld in interviewvorm) en de expert daarop antwoord geeft of voor discussies. Voordelen zijn dat het de expert een afgebakende tijdseenheid kost, dat de chatsessie op een afgesproken tijdstip plaats vindt, vanaf elke locatie plaats kan vinden, dat het relatief eenvoudig te organiseren is en dat de chatsessie eenvoudig kan worden vastgelegd en nagelezen. Nadelen kunnen zijn dat de expert misschien niet weet hoe de chatruimte werkt en daar dus uitleg over moet krijgen, en dat, indien er van een chatruimte binnen een dlo gebruik gemaakt wordt, de expert toegang moet hebben tot de digitale leeromgeving
  • De expert legt in videoclips zijn verhaal uit. Voordelen: de videoclips kunnen zowel op een internetpagina als in een DLO worden gezet, de expert kan op een door hem/haar gekozen moment het verhaal vertellen en zijn videoclips laten vastleggen, studenten kunnen eenvoudig het verhaal nog eens terugkijken (wat vooral bij lastige onderwerpen nuttig kan zijn), de expert kan zijn verhaal ondersteunen met beeld (bijvoorbeeld door een demonstratie te geven) en de videoclips kunnen een volgende keer dat het vak gegeven wordt opnieuw aangeboden worden. Nadelen: de nodige technische faciliteiten en kennis moeten voorhanden zijn, er is geen directe interactie tussen expert en docenten mogelijk, en de tijdsinvestering van zowel degene die de videoclips opneemt en monteert als de tijdsinvestering van de expert zijn niet gering (het kost de expert bijvoorbeeld voorbereidingstijd om zijn verhaal helder te formuleren).
  • E-mailen met een expert. Experts kunnen ‘standby’ staan om via e-mail vragen van studenten te beantwoorden. Voordelen van e-mail zijn dat de expert zelf kan bepalen wanneer hij antwoordt geeft op de vragen van studenten, dat e-mail waarschijnlijk het medium is dat de expert zelf het beste kent, en dat e-mail ook gebruikt kan worden wanneer er geen DLO beschikbaar is. Nadeel is dat er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat de expert spam en/of virussen ontvangt.
  • Discussieren met een expert via een discussieplatform. Experts kunnen gevraagd worden te participeren in een online discussie. Voordeel is dat de expert zelf kan bepalen wanneer hij/zij een bijdrage levert aan de discussie. Nadelen kunnen kan zijn dat de expert niet weet hoe het elektronisch discussieplatform werkt en dat, indien er van een elektronisch discussieplatform binnen een dlo gebruik gemaakt wordt, de expert toegang moet hebben tot de digitale leeromgeving.

Tip

Combinaties tussen bovenstaande werkvormen zijn ook mogelijk. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld eerst videoclips van een expert bekijken en daar op een later moment met de expert over discussiƫren via een elektronisch discussieplatform.

Zie ook

Hoe schakel je experts op afstand in middels een discussieplatform?

Hoe schakel je experts op afstand in middels videoconferencing?

Hoe schakel je experts op afstand in middels een chatsessie?

Hoe schakel je experts op afstand in middels videoclips?

Hoe schakel je experts op afstand in middels e-mail?

Geplaatst op 12-11-2002 in Online werkvormen door adminComments Off on Experts op afstand inschakelen

Reageren is niet mogelijk.