Auteur(s): Gert-Jan Verheij, Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen

Er bestaat software, waarmee de docent de computers in een computerlokaal kan managen, dat wil zeggen dat de docent alle pc’s kan aansturen en de schermen van de student kan overnemen. Hoe ga je daar in je onderwijs mee om?

Voorbeeld uit de praktijk

Docenten van de RUG krijgen een Blackboard cursus aangeboden in een computerlokaal waar de trainer gebruik maakt van classroom management software (in dit geval het programma ‘Net op School’). Met het programma kan de trainer op zijn eigen beeldscherm zien wat de cursisten op hun scherm aan het doen zijn. Ook kan de trainer de schermen van de cursisten ‘overnemen’, dat wil zeggen dat wat de cursisten zien op hun beeldscherm wordt bepaald door wat de trainer op zijn eigen beeldscherm doet. De trainer laat bijvoorbeeld op alle schermen zien hoe zijn versie van Blackboard cursus eruit ziet en wat de verschillen zijn tussen de studentenversie van Blackboard en de docentenversie. Ook kan de trainer de activiteiten van de cursisten op zijn eigen scherm volgen en zonodig een goed voorbeeld van een cursist aan de hele groep presenteren.

Doel

Hierna kan men gebruik maken van classroom management software.

Wanneer te gebruiken

  • Bij het geven van instructie in het gebruik van computerprogramma’s.
  • Wanneer studenten opdrachten maken op een computer en je als docent goed wilt volgen wat ze precies doen.
  • Wanneer studenten korte presentaties moeten geven in bijvoorbeeld Powerpoint (of een soortgelijk programma) en er bijvoorbeeld geen beamer o.i.d. voorhanden is of de computers in het lokaal niet direct op de beamer zijn aangesloten.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

Als de software goed is ge├â┬»nstalleerd kan de cursus worden gegeven en wordt er geen specifieke voorbereiding van de docent gevergd. Wel is het aan te bevelen eerst ‘droog’ te oefenen in het lokaal.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Zorg dat voordat het college begint alle computers aanstaan en goed lopen. Oefen eventueel het gebruik van de software in het bijzijn van de systeembeheerder. Vraag eventueel de systeembeheerder aanwezig te blijven totdat alle studenten goed zijn ingelogd.
  • Vertel aan het begin van het college dat je in de gelegenheid bent om beeldschermen van de studenten te volgen en dat je dat ook daadwerkelijk zult doen. Geef ook aan dat je in de gelegenheid bent om de controle over de beeldschermen over te nemen.
  • Waarschuw in de loop van het college studenten eerst dat je de controle over het beeldscherm van hen gaat overnemen alvorens het beeldscherm daadwerkelijk over te nemen. Kijk ook of ze ergens mee aan het schrijven zijn en geef zo nodig de gelegenheid zinnen e.d. af te maken.
  • Bij een presentatie op alle beeldschermen is het van belang de muis erg rustig te bewegen, omdat het beeld veel minder vaak wordt ververst dan gebruikelijk.
  • In de huidige generatie classroom management programma’s is het mogelijk om groepen studenten te maken, zodat slechts een deel van de beeldschermen wordt overgenomen door de docent. Op deze manier kan binnen een groep gedifferentieerd worden.

Tips
  • Het volgen van de beeldschermen van studenten is een handig hulpmiddel wanneer de studenten toetsen maken via een digitaal toetsprogramma. Het is voor een docent dan eenvoudig na te gaan of de student digitaal aan het spieken is (bijvoorbeeld via MSN of ICQ) en of de student onder de juiste naam is ingelogd.
  • Als het college alleen bestaat uit een presentatie (hoorcollege) dan is een beamer veel praktischer. Het voordeel van een beamer is dat studenten hun aandacht veel meer op de docent richten, in plaats van naar het beeldscherm te blijven turen.
  • Het is niet mogelijk videofilms tegelijkertijd op de docentenpc en op alle pc’s te laten zien. Dit heeft te maken met het aantal beelden per seconde bij videofilms en de frequentie van de classroom management software.
  • Het lijkt handig om de handelingen van studenten te volgen via het docentenbeeldscherm. Het is echter vaak effectiever om rond te lopen in het lokaal en op die manier studenten te volgen. Het is voor studenten dan veel makkelijker om vragen te stellen aan de docent. Er vindt sneller interactie plaats.
  • Het is voor het leren van studenten erg belangrijk om handelingen in een nieuw programma zelf te doen. Met classroom management software kan een docent de handelingen van de student op het eigen beeldscherm volgen zonder al te snel in de verleiding te komen de muis snel even van de student over te nemen.

Randvoorwaarden

  • Op de pc van de student moet het programma (de cli├źntversie) wel zijn ge├â┬»nstalleerd. In principe kan een student op die manier ook thuis worden begeleid bij bijvoorbeeld een practicum (of wellicht zelfs bij het maken van een toets?).
  • Er moet een classroom management programma zijn ge├â┬»nstalleerd in het computerlokaal met een netwerk.
Geplaatst op 14-11-2002 in Algemene aandachtspunten door adminComments Off on Classroom management software

Reageren is niet mogelijk.