Auteur(s): Gert-Jan Verheij, Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen

Chatten vraagt een andere vorm van communiceren en omgang met elkaar dan face-to-face communicatie.

Voorbeeld uit de praktijk

Veel docenten hebben negatieve ervaringen met chatten: het gaat vaak te vlug, iedereen ‘roept’ door elkaar, de docent kan alles zo snel nooit volgen en verliest het overzicht en er worden veel afkortingen gebruikt die voor de SMS-generatie heel helder is maar voor de docent (en wellicht oudere studenten) niet.

Doel

Hier wordt een overzicht gegeven van afspraken, die men kan maken om een chatsessie ordelijk en overzichtelijk te laten verlopen.

Wanneer te gebruiken

Bij toepassing van chatten.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  • Bedenk eerst wat de doelen zijn van de chatsessie en maak die aan de studenten kenbaar (bijvoorbeeld via de elektronische leeromgeving of in een college).
  • Zet de etiquette duidelijk op papier en maak die ook digitaal beschikbaar via de elektronische leeromgeving. Elementen in zo’n etiquette kunnen zijn:
    • Schrijf niet alleen met HOOFDLETTERS, DAT IS HETZELFDE ALS SCHREEUWEN.
    • Blijf niet herhaaldelijk eenzelfde boodschap versturen.
    • Wacht steeds met antwoorden tot je een reactie hebt van je gesprekspartner.
    • Steeds 1 vraag tegelijk.
    • Gebruik geen racistische teksten of leuzen of gebruik zomin mogelijk opmerkingen, waarvan je weet dat anderen die als kwetsend kunnen ervaren.
    • Gebruik geen scheldwoorden.
    • Geen privĆ©-boodschappen tussendoor.
    • Geen grappen en grollen tijdens het chatten.
    • Houd kritiek zakelijk. Zeg: ‘Dat is niet juist, omdat …’ of ‘Dat ben ik niet met je eens, want …’ en geen opmerkingen als ‘Dat is dom van je’ of ‘Wat een onzin’.
    • Wie zich aan bovenstaande niet houdt, wordt uit de chat verwijderd.
  • Zorg dat de deelnemers (en ook de moderatoren!) vooraf de etiquette goed doornemen.
  • Maak een lijstje met geoorloofde afkortingen. Doe dit bijvoorbeeld in een discussionboard, zodat studenten ook zelf afkortingen kunnen toevoegen die gangbaar zijn. Voorbeelden van dergelijke afkortingen zijn:

F2F: face-two-face (oftewel face-to-face), voor real life communicatie

CU: see you, de groeten

šŸ™‚ blij kijken

šŸ™ verdrietig kijken

afkortingen die specifiek zijn voor het vak

Zie ook www.chatwoordenboek.nl voor een overzicht.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Verwijs deelnemers die zich niet hier aan houden onmiddellijk naar de etiquette: ‘Erik, je houdt je niet aan de etiquette. Lees die nog eens goed door’.
  • Waarschuw eenmaal. Wie zich daarna nog niet aan de etiquette houdt wordt uit de chatbox gezet.
Tip
  • Bij sommige chatboxen is het mogelijk het gesprek te leiden (bijvoorbeeld bij Blackboard, waar heet het de floor).
  • Bij sommige chatboxen kun je lobbies openen (een soort subchatbox, of extra kamers). Deze zou je per vraag kunnen rubriceren of per type vraag. Bijvoorbeeld een lobby ‘Technische vragen’.

Zie ook

Geplaatst op 14-11-2002 in Online werkvormen door adminComments Off on Chat etiquette

Reageren is niet mogelijk.