Auteur(s): Gert-Jan Verheij, Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen, UCLO/ECCOO

Er bestaan tools waarmee een discussieforum kan worden opgezet met behulp van audio. Dit kan zinvol zijn als het gaat om het leren van een vreemde taal.

Voorbeeld uit de praktijk

Voorbeeld: stel studenten Fins hebben een gezamenlijke, internationale cursus met Finse studenten in Finland. De studenten krijgen gezamenlijk een aantal discussieopdrachten en moeten mondeling argumenten aandragen via een apart daartoe ingericht discussionboard. Een student, die argumenten aandraagt, spreekt zijn bijdrage in via een microfoontje waarna de mondelinge bijdrage in het discussionboard wordt opgenomen. Studenten oefenen op deze wijze hun spreekvaardigheid.

Doel

Een discussieforum kunnen maken waarin gebruik wordt gemaakt van audio.

Wanneer te gebruiken

  • Als in de discussie intonatie van belang is (bijvoorbeeld motiverend, begripvol).
  • Als de uitspraak van belang is (bijvoorbeeld bij een vreemde taal, spreekvaardigheid).
  • Als de discussie niet rechtstreeks (face-to-face) met elkaar in discussie kunnen gaan.
  • Als er gediscussieerd wordt over andere geluiden zoals bijvoorbeeld bij muziek, waarbij de discussiant ritme wil aanduiden of een melodie.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Er moet een geschikt programma aanwezig zijn:
    • Een mogelijkheid is om simpelweg feedback op te nemen met de sound recorder van windows (onder programma’s/accessoires).
    • Voor Blackboard en WebCT bestaat een plugin waarmee in een discussieforum audio kan worden toegevoegd (zie www.wimba.com).
  2. De discussiebijdrage kan in het programma worden ingesproken.

Tips
  • Zorg er voor dat de bestanden niet te groot worden. Voor stem is het voldoende als dat opgenomen wordt in mono en een lage samplefrequentie (8 khz bij 16bit, zie figuur). Voor muziek en dergelijke is een hogere frequentie en stereo nodig.
  • Een aardige toepassing kan zijn dat studenten zich in het discussieforum zelf vocaal voorstellen. Bij afstandsonderwijs of wanneer studenten van verschillende instellingen Ć©Ć©n vak volgen kan dit de band tussen de studenten versterken. Een ondersteunend fotootje helpt daarbij ook.
  • Houd rekening met auteursrechten, bijvoorbeeld bij het gebruik van muziek.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Maak studenten duidelijk dat ze digitaal vocaal gaan discussiĆ«ren en dat daarvoor een geluidskaart met boxen of een koptelefoon nodig zijn en een microfoon. Regel zonodig een computerlokaal waar studenten deel kunnen nemen aan de discussie.
  • Stem is veel persoonlijker dan tekst. De intonatie is daarom van groot belang. Maak studenten daarom duidelijk dat het van belang is de gegeven commentaren altijd nog even na te luisteren alvorens te posten.

Randvoorwaarden

  • De deelnemers moeten beschikken over een geluidskaart en boxen (of een koptelefoon).
  • De deelnemers moeten beschikken over een microfoon (liever nog een headset om piepen (rondzingen) te voorkomen) nodig die aangesloten kan worden op een pc.

Zie ook

Hoe ga je in een DLO om met auteursrechten?

Hoe kun je gesproken feedback geven via een digitale leeromgeving?

Hoe kun je luistervaardigheid trainen in een digitale leeromgeving?

Hoe kun je spreekvaardigheid trainen in een digitale leeromgeving?

Geplaatst op 21-01-2003 in Online leermateriaal door adminComments Off on Audio in een discussieforum

Reageren is niet mogelijk.