Auteur(s): Gert-Jan Verheij, Jan Folkert Deinum Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen, ECCOO/UCLO

Met behulp van een geluidskaart en boxen of een koptelefoon kan een elektronische leeromgeving ingezet worden om luistervaardigheid te oefenen.

Voorbeeld uit de praktijk

Bij het vak Engels phonetics van de Rijksuniversiteit Groningen zijn uitspraakoefeningen opgenomen in de digitale leeromgeving. De uitspraak van woorden is digitaal opgenomen en is af te luisteren in de digitale leeromgeving zodat studenten daarmee kunnen oefenen.

Doel

Luistervaardigheid kunnen toepassen in een digitale leeromgeving.

Wanneer te gebruiken

  • Als studenten/docenten niet regelmatig bijeen kunnen komen (bijvoorbeeld bij deeltijdonderwijs of afstandsonderwijs)
  • Als het wenselijk is het aantal luisteroefeningen in te voegen en/of te vergroten.
  • Als het wenselijk is met muziekfragmenten te werken.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Neem de betreffende audiofragmenten op (bijvoorbeeld van radio of door zelf een tekst in te spreken). Let goed op de auteursrechten! Voordeel van het opnemen van het audiofragment in een elektronische leeromgeving is dat alleen de studenten die het vak volgen er bij kunnen. Dat maakt het voor de uitgever makkelijker om toestemming te verlenen voor het gebruik van het fragment.
  2. Plaats de opdrachten in de elektronische leeromgeving. Dat kan als content, maar bijvoorbeeld ook in een discussion board als studenten commentaar moeten geven op het audiofragment.

Tips
  • Zorg er voor dat de bestanden niet te groot worden. Voor stem is het voldoende als dat opgenomen wordt in mono en een lage samplefrequentie (8 khz bij 16bit, zie ook de bijlage). Voor muziek en dergelijke is een hogere frequentie en stereo nodig.
  • Bij meerdere bestanden groter dan zo’n 300K wordt het interessant om te onderzoeken of er streaming audio mogelijkheden bestaan binnen de instelling (eventueel kan dat ook via SURF, http://stream.surfnet.nl). Voordeel van streaming is namelijk dat een student niet het hele bestand in Ć©Ć©n keer hoeft te downloaden, maar alleen die stukken die hij daadwerkelijk gebruikt.

Aandachtspunten bij de uitvoering

Maak studenten duidelijk dat ze een geluidskaart met boxen of een koptelefoon nodig hebben. Regel zonodig een computerlokaal waar studenten audio kunnen beluisteren.

Randvoorwaarden

De deelnemers moeten beschikken over een geluidskaart en boxen (of een koptelefoon).

Zie ook

Hoe kun je spreekvaardigheid trainen in een digitale leeromgeving?

Hoe kun je gesproken feedback geven via een digitale leeromgeving?

Hoe kun je in een discussieforum gebruik maken van audio?

Geplaatst op 21-01-2003 in Online leermateriaal door adminComments Off on Luistervaardigheid trainen via een digitale leeromgeving

Reageren is niet mogelijk.