Auteur(s): Annette van der Laan Organisatie(s): Faculteit der Economische Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam

Dit IDEE beschrijft hoe je op een efficiƫnte manier mentoren met behulp van een digitale leeromgeving kunt informeren over en begeleiden bij de uitvoering van het mentorschap.

Voorbeeld uit de praktijk

Dit IDEE is gebaseerd op een praktijkvoorbeeld afkomstig van de Faculteit der Economische Wetenschappen (Erasmus Universiteit Rotterdam). Bij deze faculteit worden ouderejaars studenten gedurende een studiejaar ingezet als mentor voor eerstejaars studenten. Om de mentoren te trainen in hun mentorschap volgen ze het vak Management & Communicatie waarin ze onder meer leren feedback te geven en te begeleiden. Daarnaast worden ze begeleid door de coordinator van het mentoraat. Deze coordinator heeft voor de mentoren een Community in Blackboard opgezet waarin ze allerlei relevante informatie kunnen vinden. Tevens kunnen de mentoren via deze community elkaar van tips en instrumentjes voorzien.

Doel

  • Mentoren informeren over zaken die betrekking hebben op het mentorschap.
  • Mentoren de mogelijkheid bieden elkaar te helpen, te begeleiden en te ondersteunen bij het mentorschap.

Wanneer te gebruiken

  • Wanneer je ouderejaars studenten wilt inzetten als mentor, terwijl ze daar geen ervaring in hebben.
  • Wanneer je niet te veel tijd kwijt wilt zijn aan het beantwoorden van vragen
  • Wanneer je mentoren kennis en ervaringen met elkaar wilt laten delen en deze kennis en ervaringen ook beschikbaar wilt maken en houden voor nieuwe mentoren.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  • Maak een cursusomgeving aan in de digitale leeromgeving of gebruik een gratis groepsomgeving zoals bijvoorbeeld http://groups.yahoo.com
  • Zorg dat alle mentoren (en eventueel andere relevante personen) toegang hebben tot de cursusomgeving.
  • Vul de cursusomgeving met informatie die voor mentoren relevant kan zijn. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld:
    – een overzicht van wie mentor is van welke studenten;
    – een lijst met veelgestelde vragen van eerstejaarsstudenten en de antwoorden op die vragen;
    – een overzicht van websites die voor eerstejaars studenten handig en interessant kunnen zijn;
    – een draaiboek voor mentoren en de bijbehorende procedures;
    – tips over hoe je feedback geeft;
    – tips over hoe je studenten stuurt;
    – criteria waarop studenten beoordeeld kunnen worden;
    – enz.
  • Maak op een discussieplatform forums aan waarin de mentoren tips, ervaringen en instrumentjes kunnen uitwisselen en elkaar vragen kunnen stellen.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  • Plaats mededelingen in de cursusomgeving en verstuur ze niet via de mail. Op die manier dwing je de mentoren regelmatig in de digitale leeromgeving te zijn.
  • Wanneer een mentor per e-mail een vraag stelt, beantwoord deze dan niet per e-mail, maar verwijs hem naar / beantwoord hem in de cursusomgeving. Op die manier ben je niet onnodig veel tijd kwijt aan het beantwoorden van e-mail.

Tip
  • Wanneer de hoeveelheid informatie erg groot is, is het aan te raden een kennis management systeem te gebruiken in plaats van een digitale leeromgeving.

Randvoorwaarden

Er moet een cursusomgeving voorhanden zijn.

Geplaatst op 21-01-2003 in Online begeleiden door adminComments Off on Mentoren digitaal begeleiden

Reageren is niet mogelijk.