Auteur(s): Jan Folkert Deinum, Gert-Jan Verheij Organisatie(s): Rijksuniversiteit Groningen, ECCOO/UCLO

Door een microfoontje aan te sluiten op een computer kunnen studenten hun spreekvaardigheid oefenen terwijl anderen (docenten of medestudenten) feedback kunnen geven, zonder dat men bij elkaar hoeft te komen.

Voorbeeld uit de praktijk

Voorbeeld: stel deeltijdstudenten Engels krijgen in een vak opdrachten over spreekvaardigheid. Omdat de studenten veelal ver weg wonen, is hun collegetijd beperkt en doen zij veel studietaken individueel. De docent geeft daarom de opdracht om elke week een aantal spreekvaardigheidsoefeningen te doen. Op de resultaten van die oefeningen wil zij feedback kunnen geven. Daarom vraagt zij van de studenten elke week de resultaten van hun oefeningen op te nemen via de pc en het opgenomen bestandje in het discussieforum van de elektronische leeromgeving te zetten. De docent beluistert elke week een aantal van die ingediende fragmenten. Zij spreekt haar feedback ook in via de pc en neemt dit commentaar op in het discussieforum van de elektronische leeromeving. Zo kan zij, zonder dat zij elke student afzonderlijk elke week feedback geeft, toch elke student informatie verschaffen over de spreekvaardigheid.

Doel

Het doel is spreekvaardigheid te kunnen toepassen in een elektronische leeromgeving.

Wanneer te gebruiken

  • Als studenten/docenten niet regelmatig bijeen kunnen komen (bijvoorbeeld bij deeltijdonderwijs of afstandsonderwijs)
  • Als studenten elkaar feedback moeten kunnen geven.
  • Als het wenselijk is het aantal oefenmomenten te vergroten.
  • Als spreekvaardigheid geoefend of getoetst moet worden.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Definieer de opdracht (Lees tekst hardop voor, spreek een nieuwsbericht uit o.i.d.).
  2. Plaats de opdrachten in een elektronische leeromgeving, bijvoorbeeld in het discussion board (wanneer peer review wenselijk is) of onder opdrachten (assignments).
  3. Instrueer de student hoe zij de ingesproken tekst moeten verzenden naar medestudenten of docenten. Opties zijn:
    • Per e-mail als attachment: de student neemt de tekst op m.b.v. de Windows Sound Recorder, slaat het bestandje op en verstuurt dat.
    • Via een discussion board (met name handig wanneer peer review wenselijk is): de student neemt de tekst op m.b.v. de Windows Sound Recorder, slaat het bestandje op, voegt een nieuwe thread of reply toe aan het gewenste discussieforum (instrueer studenten over wat gewenst is) en neemt daarbij het audiobestandje als attachment op.
    • Via de digital drop box (Blackboard): de student neemt de tekst op m.b.v. de Windows Sound Recorder, slaat het bestandje op en voegt het toe middels de digital drop box van Blackboard.
    • Via de individuele opdracht (Teletop): de student neemt de tekst op m.b.v. de Windows Sound Recorder, slaat het bestandje op en voegt het bestandje toe als attachment.
  4. Wanneer sprake is van peer review (studenten geven elkaar feedback) moeten studenten geƃĀÆnstrueerd worden over de wijze waarop zij feedback moeten geven. Dit kan zowel tekstueel als vocaal. In het laatste geval kan dat op dezelfde wijze als bij de oorspronkelijke opname.

Tips
  • Er bestaan programma’s waarmee je met twee geluidssporen kunt werken: Ć©Ć©n spoor voor het afspelen van het voorbeeld en Ć©Ć©n spoor om het naspreken van de student op te nemen. Dit is voor studenten handig om de spreekvaardigheid mee te oefenen.
  • Zorg er voor dat de bestanden niet te groot worden. Voor stem is het voldoende als dat opgenomen wordt in mono en een lage samplefrequentie (8 khz bij 16bit, zie ook de bijlage). Voor muziek en dergelijke is een hogere frequentie en stereo nodig.
  • Als de spreekvaardigheid op afstand getoetst gaat worden, is het zinvol als de student in het (fysieke) bijzijn van de docent inspreekt in het systeem wie hij is e.d. Zo kan de docent achteraf controleren of degene die hij toetst op spreekvaardigheid ook daadwerkelijk de juiste student betreft.

Aandachtspunten bij de uitvoering

Maak studenten duidelijk dat ze digitaal vocaal gaan inspreken en dat daarvoor een geluidskaart met boxen of een koptelefoon nodig zijn en een microfoon. Regel zonodig een computerlokaal waar studenten deel kunnen nemen aan de discussie.

Randvoorwaarden

  • De deelnemers moeten beschikken over een geluidskaart en boxen (of een koptelefoon).
  • De deelnemers moeten beschikken over een microfoon (liever nog een headset om piepen (rondzingen) te voorkomen) nodig die aangesloten kan worden op een pc.

Zie ook

Hoe kun je luistervaardigheid trainen in een digitale leeromgeving?

Hoe kun je gesproken feedback geven via een digitale leeromgeving?

Hoe kun je gebruik maken van audio in een discussieforum?

Geplaatst op 21-01-2003 in Online leermateriaal door adminComments Off on Spreekvaardigheid trainen via een digitale leeromgeving

Reageren is niet mogelijk.