Auteur(s): Annemiek Wieland Organisatie(s): Risbo

Dit IDEE biedt een checklist voor docenten en ICTO-coordinatoren met aandachtspunten voor het ontwerpen en organiseren van online toetsen.

Voorbeeld uit de praktijk

Een docent werkt bij de Faculteit Civiele Techniek (TU Delft) en geeft daar twee vakken. Aan beide vakken nemen grote aantallen studenten (180-200) deel. Door online te toetsen, bespaart hij tijd die hij anders kwijt was aan nakijkwerk en zijn de cijfers sneller bekend. Ook kan hij andere soorten toetsvragen gebruiken en feedback en hints gebruiken.

Doel

De docent weet waar hij op moet letten als hij online wil toetsen.

Wanneer te gebruiken

Wanneer je van plan bent online toetsen in te zetten in je onderwijs.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  • Bepaal eerst of de kosten voor het ontwikkelen van online toetsen opwegen tegen de baten. Gebruik hiervoor het IDEE Wel of niet geautomatiseerd toetsen?
  • Als de kosten-baten analyse positief uitvalt, houdt dan bij het ontwerp en de organisatie van de online toetsen rekening met de aandachtpunten in de link hieronder.

Ontleend aan

Vrij letterlijk ovregenomen van:
AUTC (2002). On-line assessment. [http://www.cshe.unimelb.edu.au/assessinglearning/03/online.html]

Zie ook

Wel of niet geautomatiseerd toetsen?

Geplaatst op 10-09-2004 in Online toetsen door adminComments Off on Aandachtspunten bij online toetsen

Reageren is niet mogelijk.