Dit IDEE biedt een checklist voor docenten en ICTO-coordinatoren met aandachtspunten voor het ontwerpen en organiseren van online toetsen.
Voorbeeld uit de praktijk
Een docent werkt bij de Faculteit Civiele Techniek (TU Delft) en geeft daar twee vakken. Aan beide vakken nemen grote aantallen studenten (180-200) deel. Door online te toetsen, bespaart hij tijd die hij anders kwijt was aan nakijkwerk en zijn de cijfers sneller bekend. Ook kan hij andere soorten toetsvragen gebruiken en feedback en hints gebruiken.
Doel
De docent weet waar hij op moet letten als hij online wil toetsen.
Wanneer te gebruiken
Wanneer je van plan bent online toetsen in te zetten in je onderwijs.
Aandachtspunten bij de voorbereiding
- Bepaal eerst of de kosten voor het ontwikkelen van online toetsen opwegen tegen de baten. Gebruik hiervoor het IDEE Wel of niet geautomatiseerd toetsen?
- Als de kosten-baten analyse positief uitvalt, houdt dan bij het ontwerp en de organisatie van de online toetsen rekening met de aandachtpunten in de link hieronder.
Ontleend aan
Vrij letterlijk ovregenomen van:
AUTC (2002). On-line assessment. [http://www.cshe.unimelb.edu.au/assessinglearning/03/online.html]