Auteur(s): Maarten van de Ven, Gerard Baars Organisatie(s): Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam

In cursussen of workshops, waarin deelnemers uit verschillende regio’s of landen participeren, kunnen tussentijdse evaluaties of eindevaluaties gemakkelijk online worden uitgevoerd. Bij een online evaluatie kan een discussieforum goed gebruikt worden.

Voorbeeld uit de praktijk

Het
Risbo voerde in 2004/ 2005 vanuit Rotterdam een train the trainer traject in e-learning op de Nederlandse Antillen uit, met participanten van de Universiteit van de Nederlandse Antillen, verschillende VO-scholen en deelnemers uit het bedrijfsleven. In dit traject werden verschillende online workshops met een onderwijskundig / didactisch thema door de deelnemers zelf ontwikkeld en begeleid. Deze workshops werden geƫvalueerd, maar door de afstand was het niet mogelijk om deze evaluaties face to face uit te voeren. Een goed alternatief is het online evalueren van de workshops. Dit gebeurt synchroon. Dit betekent dat op een afgesproken moment zo veel mogelijk deelnemers online zijn, als ook de begeleiders van de betreffende workshop en de trainers van het Risbo.

Doel

De docent of begeleider kan op een effectieve manier een online evaluatie opzetten.

Wanneer te gebruiken

  • Wanneer u de kwaliteit van uw cursus of workshop tussentijds en aan het eind wilt toetsen bij uw deelnemers
  • Wanneer u een interactieve evaluatie wilt opzetten
  • Wanneer de groep deelnemers niet te groot is. Het maximaal aantal deelnemers is 20.
  • Wanneer de evaluatie op afstand moet worden uitgevoerd
  • Wanneer u direct als output van de evaluatie een verslag wilt hebben

Aandachtspunten bij de voorbereiding

  1. Bepaal in uw cursus of workshop wanneer en hoe vaak een evaluatie gewenst is. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om verschillende tussentijdse evaluaties uit te voeren, zodat de deelnemers en begeleiders hun gedrag tussentijds kunnen aanpassen.
  2. Formuleer concrete doelstellingen voor deze evaluatie. De evaluatie kan bijvoorbeeld gericht zijn op leerervaringen van de participanten of op de tevredenheid van de deelnemers. Output van de evaluatie kan zijn dat de deelnemers reflecteren op hun eigen handelen of aangeven welke knelpunten ze in een cursus/ workshop ervaren.
  3. Bepaal of de evaluatie synchoon of a-synchroon wordt uitgevoerd. Synchroon houdt in dat iedereen op hetzelfde moment online is, bij a-synchroon kan iedereen de evaluatie uitvoeren op het moment dat het hem/ haar het beste uitkomt. Wanneer interactie binnen de evaluatie gewenst is heeft het de voorkeur om de evaluatie synchroon uit te voeren.
  4. Formuleer wat voor soort bijdragen en hoeveel bijdragen van de deelnemers worden verwacht. Het gaat hier dus zowel om de kwaliteit van de bijdragen als om de intensiteit van de bijdragen.
  5. Bepaal het tijdstip en de tijdsduur van de evaluatie.
  6. Maak binnen de elektronische leeromgeving een discussieforum aan en denk van tevoren na welke threads je tijdens de online evaluatie wilt maken. Maak alleen de eerste thread zichtbaar voor de participanten.
  7. Kondig de evaluatie aan, bijvoorbeeld door een bericht te plaatsen in de digitale leeromgeving of via een e-mail, waarin staat wat het doel van de online evaluatie is, hoe en wanneer de evaluatie plaatsvindt en wat er precies van de deelnemers wordt verwacht.

Aandachtspunten bij de uitvoering

  1. Geef de deelnemers in de eerste thread van de evaluatie een korte instructie waarin staat hoe de online evaluatie zal verlopen en wat er precies van de deelnemers wordt verwacht.
  2. Vraag de deelnemers bij de start van de evaluatie om gedurende een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 5 minuten) hun bijdragen te leveren en te reageren op elkaar. Vraag Ć©Ć©n van de deelnemers om uiteindelijk een samenvatting van de reacties te maken.
  3. Open na dit eerste evaluatie-item een tweede thread met een nieuw evaluatieonderwerp. Voer op deze manier de hele evaluatie uit.
Tip

U kunt ook alle threads tegelijk aanmaken en iedereen de evaluatie op eigen tempo laten invullen. Het nadeel is dat hierdoor een deel van de interactie zal verdwijnen, wat ten koste gaat van de diepgang van de evaluatie. Wanneer het in uw situatie toch beter is om dit zo te doen, dan is het handig om de laatste thread Afmelden te noemen. In deze thread kunnen de deelnemers aangeven dat ze klaar zijn met de evaluatie en het discussieforum verlaten.

Randvoorwaarden

Voor deze werkvorm heeft u een discussieforum nodig.

Geplaatst op 09-12-2004 in Algemene aandachtspunten door adminComments Off on Cursus evalueren d.m.v. online discussie

Reageren is niet mogelijk.