In dit IDEE wordt beschreven hoe je met een elektronisch vergadersysteem onder studenten een tevredenheidsonderzoek kunt houden over het onderwijs.
Voorbeeld uit de praktijk
Bij een HBO-instelling werd met behulp van een elektronisch vergadersysteem (zie SURF Good practices, De versnellingskamer) in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte met een netwerk van laptops een tevredenheidsonderzoek onder studenten gehouden: studenten hadden aangegeven dat ze ontevreden waren over hun onderwijs. Ook medewerkers en leidinggevenden waren betrokken. Op deze manier hoopte men een beter inzicht te krijgen in de knelpunten.
Doel
De docent kan een elektronisch vergadersysteem gebruiken voor het houden van een tevredenheidsonderzoek onder studenten.
Wanneer te gebruiken
U kunt met een elektronisch vergadersysteem een tevredenheidsonderzoek opzetten als:
- U wilt weten wat studenten van uw (nieuwe?) vak vonden
Het is dan mogelijk dat u in korte tijd veel resultaten krijgt en snel tot actie over kunt gaan - U snel wilt focussen op zaken waar het werkelijk om gaat
- U efficiƫnt veel informatie wilt laten genereren
- U informatie makkelijker toegankelijk wilt maken voor meerdere mensen tegelijk
- U studenten hun bijdragen parallel en in hun eigen tempo wilt laten geven
Aandachtspunten bij de voorbereiding
- Maak een evaluatieplan. Beantwoord de volgende vragen:
- wat is het doel van het onderzoek?
- wat moet het onderzoek opleveren?
- wat wilt u van studenten weten?
- Welke werkvormen kiest u daarvoor in het systeem?
- Leg de vergaderruimte vast op het tijdstip waarop u hem nodig hebt
- Informeer studenten over praktische zaken als het doel, het nut, het tijdstip, de duur, de plaats en het verloop van de sessie
- Regel een facilitator of leer zelf de fijne kneepjes
- Instrueer studenten over het gebruik van de software
Tip
Aandachtspunten bij de uitvoering
Tijdens een sessie zit iedereen aan een ovalen tafel achter een beelscherm. Iedereen heeft toegang tot het vergadersysteem en kan ook (al dan niet anonieme) bijdragen van anderen zien. Daarnaast is er een facilitator aanwezig die de plenaire activiteiten plant en leidt.
In een elektronisch vergadersysteem zijn verschillende werkvormen mogelijk, zoals het genereren van nieuwe ideeƫn (brainstormen), het convergeren van een lijst ideeƫn om te focussen, het ordenen of organiseren van ideeƫn in categorieƫn of structuren, het evalueren van ideeƫn met verschillende criteria en technieken en het werken naar gedeelde doelen (consensus) en overeenstemming.
Voor het houden van een tevredenheidsonderzoek zouden de volgende stappen moeten worden doorlopen:
- Houd een brainstorm onder de studenten waarin iedereen knelpunten kan aandragen en reageren op de opmerkingen van anderen.
- Toon alle knelpunten die worden genoemd aan iedereen die meedoet. Dit kan als opwarmertje worden gebruikt om het systeem een beetje te leren kennen.In een elektronisch vergadersysteem kunnen discussieruimtes worden aangemaakt voor ieder van de knelpunten. Na het plaatsen van een reactie in Ć©Ć©n van de ruimtes krijgt een deelnemer weer een andere ruimte te zien met bijdragen van anderen waarin ook gereageerd kan worden. Uiteindelijk levert dit veel bijdragen op.
- Filter in overleg met studenten de niet relevante opmerkingen eruit
- Categoriseer de overgebleven knelpunten in overleg met de studenten
- Laat de studenten de belangrijke categorieƫn selecteren
- Prioriteer de categorieƫn door middel van een stemming waarin studenten punten toekennen aan de knelpuntenDit kan in een elektronisch vergadersysteem door ieder individueel te laten stemmen door het toekennen van punten op een schaal van 1 tot 10 en daar een totaalscore van te berekenen.
- Inventariseer mogelijke oplossingen voor de belangrijkste knelpunten
- Bepaal de volgorde van belangrijkheid van de oplossingen
Tips
- Gebruik de gegevens in het systeem voor het maken van een plan van aanpak voor verbetering
- Probeer het elektronisch vergadersysteem eerst zelf uit
- Overweeg of anonimiteit wenselijk is
Randvoorwaarden
Er moet aan uw instelling een elektronisch vergadersysteem aanwezig zijn (ook wel E-room, Group Decision Room (GDR) of versnellingskamer genoemd). Verder moet een sessie worden ondersteund door een facilitator die daar ervaring in heeft. Ook de docent zou die rol kunnen spelen, maar daarvoor is wel een instructie en/of training nodig.
Ontleend aan
Zie ook
Hoe organiseer je een online brainstormsessie?
Hoe evalueer je of je de digitale leeromgeving op een goede manier ingezet hebt bij je vak?