Auteur(s): Jantiene van Elk;Gusta Drenthe Organisatie(s): Universiteitsbibliotheek en Faculteit der Sociale Wetenschappen (EUR)

In het onderwijs krijgen studenten vaak opdrachten, waarbij ze informatie op internet moeten zoeken en vervolgens gebruiken. De gevonden documenten moeten zij op relevantie en kwaliteit beoordelen. Dit IDEE geeft de docent aanwijzingen over de manier waarop hij studenten bij dit proces kan begeleiden.

Voorbeeld uit de praktijk

De universiteitsbibliotheek van de EUR biedt bij verschillende opleidingen via Blackboard een op maat gemaakte cursus Informatievaardigheden aan. In deze cursus leren studenten onder meer zoekprofielen opstellen, informatie op internet zoeken en elektronische bronnen citeren. Mede op basis van de ervaringen die zij met deze cursus hebben opgedaan, hebben twee bibliotheekmedewerkers drie IDEE?n over Informatievaardigheden in Digit@le Did@ctiek ingebracht.
Via de ingang Universiteitsbibliotheek van de Course Catalog op de Blackboardsite van de EUR (www.eur.edu) kunnen gasten enkele van deze cursussen bekijken (bijvoorbeeld de cursus Informatievaardigheden FSW).

Doel

De bedoeling is ideeƫn te geven hoe studenten ondersteund kunnen worden, wanneer zij informatie van het internet op relevantie en kwaliteit moeten selecteren en beoordelen.

Wanneer te gebruiken

Informatie, die middels zoekmachines gevonden is op internet, moet door studenten op relevantie en kwaliteit geselecteerd en beoordeeld worden. Studenten moeten leren tijdens het hele zoekproces voortdurend te evalueren of zij genoeg relevante elektronische documenten gevonden hebben om hun zoekvraag te kunnen beantwoorden.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

1. Zorg ervoor dat de studenten beschikken over een instructie voor het zoeken van informatie op internet en over de manieren waarop zij de relevantie en kwaliteit van gevonden bronnen kunnen bepalen. Een voorbeeld van een dergelijke instructie vindt u in de bijlage bij dit IDEE.
2. De instructie alleen is doorgaans niet voldoende: studenten hebben oefening in het zoeken nodig. Organiseer deze oefening binnen een vak of een project, waarin aan een concrete zoekopdracht gewerkt wordt.
3. Doe het hele zoekproces een keer voor, bijvoorbeeld in het college. Laat duidelijk de (denk)stappen waaruit het zoekproces bestaat zien.

Tip.
Houd er rekening mee dat het begeleiden van een zoekopdracht meer tijd kost dan men op het eerste gezicht zou denken. Probeer de zoekopdracht van tevoren bij een student uit.

Tip.
Werk samen met bibliotheekpersoneel. Nodig hen ook uit wanneer de studenten met de zoekopdracht bezig zijn.

Tip.
Zoek uit welke kennis en ervaring studenten op dit gebied al eerder in de opleiding hebben opgedaan en op welke plekken in de opleiding dit later weer terugkomt. Stem je eigen onderwijs hierop af.

Aandachtspunten bij de uitvoering

U laat de studenten on line documenten selecteren op twee manieren, namelijk op relevantie en op kwaliteit. Informatie op internet vraagt om extra aandacht bij het beoordelen van de kwaliteit.

1. Geef de studenten aanwijzingen voor het bepalen van de relevantie van de door hen gevonden on line documenten. Wijs hen erop dat de relevantie met name te maken heeft met het gehanteerde zoekprofiel. Men kan een zoekvraag verfijnen door het kiezen van specifiekere woorden of door het combineren van woorden (middels aanhalingstekens of Booleaanse operatoren zoals AND, OR en NOT).
2. Geef de studenten aanwijzingen voor het bepalen van de kwaliteit van de door hen gevonden on line documenten. Belangrijke criteria hierbij hebben betrekking op de auteur, de inhoud en de vindplaats. Van een auteur kan bijvoorbeeld een curriculum vitae beschikbaar zijn. Van een website kan bijvoorbeeld achterhaald worden welke organisatie daarvoor verantwoordelijk is en welke status deze organisatie heeft.
3. Geef de studenten een aantal relevante en kwalitatief goede vindplaatsen. U kunt kwalitatief goede websites van tevoren opzoeken met behulp van onderwerpgidsen op intenet zoals Scout Report en de Social Science Information Gateway (zie bijlage).

Randvoorwaarden

De studenten dienen te beschikken over toegang tot het internet.

Ontleend aan

On line cursus Informatievaardigheden van de universiteitsbibliotheek.

Zie ook

Geplaatst op 28-01-2003 in Online leermateriaal door adminComments Off on Informatie op internet selecteren en beoordelen

Reageren is niet mogelijk.