Auteur(s): Leonie Meijerink Organisatie(s): TU Delft, Sectie EduTec

Hier worden de inhoudelijke criteria beschreven waaraan een goede on line cursus zou moeten voldoen. Het sluit aan op het IDEE ‘Aan welke algemene criteria moet een vak/cursus op een website voldoen?’

Voorbeeld uit de praktijk

Bij de cursus E-learning, die de Sectie EduTec van de TU Delft aan docenten van universiteiten in Tanzania en Uganda gaf, kregen docenten de opdracht om hun vak op Blackboard aan te bieden. Er werden eerst een aantal criteria/aanbevelingen voorgelegd aan docenten, waaraan een goede on line cursus kan voldoen. Later werden de cursussen op deze criteria beoordeeld. Dergelijke checklists helpen docenten na te denken over de vele mogelijkheden waaraan een on line cursus kan voldoen.

Doel

Het doel is een on line cursus te kunnen beoordelen op inhoudelijke criteria.

Wanneer te gebruiken

  • Als u een on line vak/cursus heeft ontwikkeld en dit wilt beoordelen op inhoudelijke criteria.
  • Als u een on line vak/cursus gaat ontwikkelen en rekening wilt houden met inhoudelijke criteria.
  • Als u wilt controleren of uw on line vak nog actueel is.

U kunt op verschillende manieren uw on line vak onder de loep nemen:

  • Voordat u het vak aan studenten heeft aangeboden doorloopt u onderstaande criteria.
  • U gebruikt onderstaande criteria voor een usability test.
  • Nadat u het vak on line heeft aangeboden aan studenten en u wilt het vak verbeteren. Door uw vak te laten beoordelen door collega?s en/of studenten komt u tot een gefundeerde verbetering van de kwaliteit van uw on line vak.

Aandachtspunten bij de voorbereiding

U kunt aan de hand van de volgende suggesties bepalen of u in uw cursus heeft rekening gehouden met het aanbieden van inhoud.

  1. Gestructureerde inhoud
    Het is van belang dat studenten direct zicht hebben op de inhoudelijke structuur. De categorieën (onderwerpen, tijdseenheden, thema?s, etc.) moeten het vak in hooflijnen goed weerspiegelen.

    • Zijn de categorieën/onderdelen van de cursus direct af te leiden van de leerdoelen?
    • Staat er niet teveel tekst op een pagina? Als een overzicht van de cursus gegeven wordt richt het dan zo in dat de eerste pagina een soort ?portal-functie? heeft, waarin een goed overzicht wordt gegeven en direct doorgeklikt kan worden naar de verschillende categorieën/onderdelen.
    • Zijn de categorieën/onderdelen duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn, zodat geen verwarring ontstaat over wat waaronder valt?
    • Worden de namen van categorieën op een eenduidige, korte en aansprekende manier geformuleerd? Gebruik bijvoorbeeld allemaal zelfstandige naamwoorden of allemaal werkwoorden -en niet of zo min mogelijk door elkaar.

    Tip: Vraag aan studenten die niets van het vak weten wat zij denken te vinden onder de categorieën die u gekozen heeft.

  2. Actualiteit en correctheid van informatie
    Het is demotiverend als je een website ziet die voor het laatst in 2001 geüpdatet is of alleen oude literatuurverwijzingen heeft.

    • Wordt er regelmatig een update van de cursus of van informatie op de site gegeven?
    • Bestaan er meer recente literatuurverwijzingen? Zijn er nieuwe visies, ideeën over het onderwerp?
    • Zijn er interessante actuele ontwikkelingen waar de cursus op kan worden aangepast?
    • Klopt de informatie die in de cursus wordt gegeven nog wel? Is het nog relevant?
  3. Bronnen en verwijzingen als uitbreiding:
    Het gebruik van verwijzingen naar andere bronnen is een erg nuttige, extra mogelijkheid die werken in een DLO biedt. Studenten kunnen zelf bepalen of ze hier behoefte aan hebben.

    • Zijn de links naar andere bronnen relevant en nuttig?
    • Is het relevant om links aan te reiken als verdiepingsstof voor studenten die meer aan kunnen?
    • Kan verwezen worden naar websites die ?een stapje terug? doen, waarmee studenten die iets moeilijk vinden extra kunnen oefenen?
    • Heeft u alle (correcte) literatuurverwijzingen weergegeven van alle informatie (van anderen en uit literatuur) die gebruikt zijn in de cursus?
  4. Volgorde
    Door leerstof niet in een vaste volgorde aan te bieden biedt je de studenten de mogelijkheid om een eigen leerstrategie te kiezen. Zij bepalen zelf welke informatie zij eerst nodig hebben om verder te kunnen. Heeft u een verantwoorde keuze gemaakt of de informatie volgens een vaste volgorde wordt aangeboden of dat studenten zelf de volgorde kunnen kiezen? (dit is ook afhankelijk van hoe zelfstandig studenten kunnen werken in de DLO).
  5. Is het in een oogopslag helder voor studenten wat van hen verwacht wordt?

Achtergrondinformatie

Deze criteria zijn gehaald uit de E-learning cursus die voor Ugandese en Tanzaniaanse docenten werd ontwikkeld door de Sectie EduTec van de TU Delft.
Er is gebruik gemaakt van adviezen op de volgende websites:

WBTIC, What constitutes quality in web-based training? http://www.webbasedtraining.com/primer_quality.aspx .
WBTIC, Learning objects www.webbasedtraining.com/trends_objects.aspx.

Ontleend aan

De cursus E-learning die in 2002 gegeven werd bij de Sectie EduTec, TU Delft

Zie ook

Geplaatst op 03-02-2003 in Algemene aandachtspunten door adminComments Off on Inhoudelijke criteria voor een online vak/cursus

Reageren is niet mogelijk.