Dit IDEE beschrijft verschillende technieken voor het motiveren van studenten om actief deel te nemen aan een online cursus.
Voorbeeld uit de praktijk
In dit IDEE worden voorbeelden genoemd van activiteiten die gebruikt kunnen worden om studenten te motiveren tot actieve deelname in een online cursus. Er wordt verwezen naar verschillende bestaande IDEEĆ«n binnen Digitale Didactiek. Praktijkvoorbeelden zijn te vinden in die IDEEĆ«n.
Doel
De docent is zich bewust van de activiteiten die ondernomen kunnen worden om studenten te motiveren een actieve bijdrage te leveren aan een online cursus.
Wanneer te gebruiken
- Wanneer je een vak (deels) via een digitale leeromgeving aanbiedt
- Wanneer je studenten wilt stimuleren tot actieve deelname en betrokkenheid wilt kweken
Aandachtspunten bij de voorbereiding
Hieronder staan tien mogelijke type activiteiten voor het motiveren van studenten in een online cursus. Een aantal van deze activiteiten worden in andere IDEEen nader uitgewerkt. Hier wordt in de tekst naar verwezen.
1. Het creƫren van een prettig leerklimaat.
Het gaat hier om het bieden van een gevoel van veiligheid en om het creƫren van een groepsgevoel waardoor studenten echt het idee hebben onderdeel uit te maken van de cursuscommunity.
Hiervoor kunnen onder andere ijsbrekers ingezet worden (zie IDEE Welke ijsbrekers kun je inzetten om studenten elkaar online te laten leren kennen?)
2. Het geven van verschillende typen feedback.
Mogelijke vormen van feedback zijn:
- peer review (zie IDEE Hoe kun je studenten elkaar feedback laten geven via een discussieplatform?)
- responsieve feedback waarbij de begeleider als feedback (conflicterende) vragen stelt over het werk van de studenten, waardoor deze worden uitgenodigd om standpunten te heroverwegen.
In de categorie Online begeleiden staan meerdere IDEEen over het geven van feedback.
3. Het verhogen van de betrokkenheid van studenten.
Een voorbeeld hiervan is:
- door het geven van persoonlijke feedback aan studenten
- door studenten te laten werken aan authentieke producten (zie IDEE Hoe laat je studenten in multidisciplinaire projectgroepen werken aan authentieke producten?)
- het gebruik van elektronische enquetes/surveys waarbij studenten vooraf aan een college of een online discussie hun mening geven over verschillende inhoudelijke onderwerpen. Tijdens het college of de online discussie wordt vervolgens ingegaan op de gegeven antwoorden (zie IDEE Hoe laat je studenten voorafgaand aan een college reageren op stellingen?)
- het gebruik van vragen en of opdrachten, waardoor de studenten betrokken raken bij het onderwerp (zie IDEE Hoe kun je een college virtueel voorbereiden met studenten?)
4. Het tonen de relevantie voor de praktijk.
Voorbeelden van activiteiten zijn:
- het gebruik van cases die direct uit de praktijk komen
- het analyseren van authentieke data
- het interviewen van experts over hun werk via email, resultaten beschikbaar stellen via discussieplatform (zie IDEE Hoe schakel je experts op afstand in?)
5. Het bieden van keuzemogelijkheden aan studenten.
Voorbeelden hiervan zijn:
- het aanbieden van verschillende discussieonderwerpen, studenten kunnen zelf kiezen aan welke discussie ze een bijdrage leveren
- studenten zelf bronnen laten aandragen en laten reageren op elkaars bijdragen
6. Het bieden van verschillende soorten leeractiviteiten.
Mogelijke vormen zijn:
- just-in-time teaching: de inhoud van de contactmomenten afstemmen op de door studenten elektronisch ingediende suggesties voor te behandelen onderwerpen.
- just-in-time syllabus: het aanbieden van een variƫteit aan leermiddelen (print, video, web links, opdrachten) waaruit de studenten een selectie kunnen maken en die continu uitgebreid kan worden door de docent.
7. Het opwekken van nieuwsgierigheid.
Een voorbeeld hiervan is:
- het organiseren van een chatsessie met de schrijver van een artikel (zie IDEE Hoe schakel je experts op afstand in middels een chatsessie?)
8. Het opbouwen van spanning
Voorbeelden hiervan zijn:
- het organiseren van een virtueel debat waarin twee groepen (voor- en tegenstanders) met elkaar discussi?ren
- het opzetten van een rollenspel (zie IDEE Hoe ontwerp je een rollenspel in chat?)
9. Het inbouwen van interactiviteit
Hierbij kan gedacht worden aan:
- het organiseren van discussies rondom stellingen (zie IDEE Hoe organiseer je online discussies met weinig studenten?
en IDEE Hoe organiseer je online discussies met veel studenten?) - het organiseren van interactiviteit tussen experts en studenten (zie IDEE Hoe schakel je experts op afstand in middels een chatsessie?)
- het organiseren van persconferenties per projectgroep aan het einde van het project via videoconferencing (zie IDEE Hoe organiseer je een conferentie via videoconferencing?)
- het organiseren van online team bijeenkomsten
10. Het formuleren van doelgerichte activiteiten
Voorbeelden zijn:
- studenten in teams een product laten produceren, bijvoorbeeld een businessplan (zie IDEE Hoe laat je studenten in multidisciplinaire projectgroepen werken aan authentieke producten?)
- Studenten gezamenlijk een probleem uit de praktijk laten oplossen (zie IDEE Hoe gebruik je een virtuele werkplaats om studenten een probleem te laten analyseren?)
Ontleend aan
Bonk, C. (2003). A monsoon of online teaching and learning ideas – part 1. Tutorial op ED-MEDIA 2003. Hawaii, Honolulu, 23 juni 2003.
Zie ook
Welke ijsbrekers kun je inzetten om studenten elkaar online te laten leren kennen?
Hoe schakel je experts op afstand in?
Hoe ontwerp je een rollenspel in chat?
Hoe organiseer je een conferentie via videoconferencing?
Hoe schakel je experts op afstand in middels een chatsessie?
Hoe gebruik je een virtuele werkplaats om studenten een probleem te laten analyseren?
Hoe laat je studenten voorafgaand aan een college reageren op stellingen?
Hoe kun je een college virtueel voorbereiden met studenten?
Hoe laat je studenten in multidisciplinaire projectgroepen werken aan authentieke producten?
Hoe kun je studenten elkaar feedback laten geven via een discussieplatform?