Auteur: Hans Maier,Ton UffinkĀ Organisatie: Avans Hogeschool: Leer- & Innovatiecentrum, Academie voor Bouw & Infra
Beeldscherminstructies hebben vaak de vorm van “eenrichtingsverkeer” tussen docent en student. Door ze te gieten in de vorm van een vraag en antwoordspel tussen docent en student(en) wordt er op een natuurlijke en gevarieerde manier (interactief) op de inhoud van de leerstof ingegaan.
Voorbeeld uit de praktijk
Bij de opleiding Civiele Techniek, Avans Hogeschool, krijgen de studenten de opdracht om een ontwerpberekening van damwanden te maken bij het onderdeel ondergronds bouwen. Ze doen dit aan de hand van een bestaand ontwerp en bestek gemaakt voor een onderdoorgang van het spoor bij Rodenrijs (leren in een realistische context). De berekeningen worden uitgevoerd met behulp van het computerprogramma MSheet (GeoDelft).
Om de vele mogelijkheden van dit programma te illustreren is een beeldscherminstructie gemaakt van ongeveer 1 uur. De docent en twee studenten verkennen in een vraag en antwoordspel de (technische) werking van en de mogelijkheden met dit computerprogramma aan de hand van realistische praktijkvoorbeelden. Zo wordt o.a. ingegaan op gevolgen van wijziging in het damwandontwerp.
Doel
De docent kan een beeldscherminstructie maken waarin interactief op de leerstof wordt ingegaan.
Wanneer te gebruiken
ā¢ Wanneer een computerprogramma, dat een complexe materie ondersteunt, moet worden uitgelegd.
ā¢ Wanneer er leerstof moet worden behandeld aan de hand van bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie.
Hoe maak je dit als docent?
1. U dient te beschikken over software om de beeldscherminstructie te kunnen opnemen. Bij een hoge lengte van de instructie is het noodzakelijk dat de student kan navigeren door de film. Verdeel de instructie daartoe in afgeronde onderwerpen en plaats ze in een menustructuur. Software die een menustructuur mogelijk maakt is o.a. Camtasia Studio.
2. Nodig een of meerdere enthousiaste studenten uit aan wie u uw verhaal, tijdens het opnemen van het beeldscherm, wilt vertellen en vraag ze om vooral veel vragen te stellen tijdens de opname. Instrueer de studenten om het antwoord nog even samen te vatten voordat u weer verder gaat met de uitleg.
3. Laat de studenten die “de les” bijwonen gebruik maken van een (USB) microfoon of headset.
Tips
ā¢ In plaats van zelf “les” te geven kunt u de studenten ook vragen om u een interview af te nemen.
Het gebruik
1. Laat studenten weten waar ze de beeldscherminstructie kunnen vinden.
2. Open op uw digitale leeromgeving een discussieforum waarin studenten aanvullende vragen kunnen stellen.
Tips
ā¢ Maak eventueel in het discussieforum een onderverdeling in:
– Inhoudelijke vragen over de leerstof
– Technische vragen over het computerprogramma
– Vragen over de organisatie
Randvoorwaarden en specificaties
- ā¢ De geluidskwaliteit van de filmpjes is essentieel.
ā¢ Studenten moeten thuis of op de instelling (eventueel op de stagelocatie) beschikken over een computer met breedband internetverbinding.
ā¢ De videobeelden moeten op een streaming video ā of webserver kunnen staan (de meeste instellingen in het hoger onderwijs beschikken hierover).
ā¢ De docent moet kunnen beschikken over een of meerdere microfoons of headsets (eventueel gecombineerd met een mengtafel).
Zie ook
Hoe maak je een beeldscherminstructie
Hoe kun je responsiecolleges vervangen door filmpjes?
Hoe maak je een vraag/antwoord rubriek voor je vak?